19 دی: باغ ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس قم روز چهارشنبه با حضور امیر منصور ونک معاون بازرسی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، بهرام سرمست استاندار قم، و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و سخنان ویدیو کنفرانسی رییس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قم در این آیین، اظهار داشت:  دو رشته  کارشناسی حرفه‌ای روایت گری دفاع مقدس در باغ‌موزه قم به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

حجت‌الاسلام علی لقمانپور گفت: کتابخانه باغ‌موزه قم بزرگترین و غنی‌ترین کتابخانه فرهنگ ایثار و شهادت خواهد شد.

وی بابیان اینکه برای اولین باریک دانشگاه در باغ‌موزه قم راه‌اندازی می‌شود: گفت: ۸ هشت رشته کارشناسی ارشد و  یک‌رشته دکترا در آینده در این باغ‌موزه راه‌اندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: مرکز اسناد و مدارک، کتابخانه و ادبیات، سازمان هنری فرهنگی، بخش آموزش، سازمان زنان دفاع مقدس، بخش روحانیت، پیشکسوتان و غیره در این باغ‌موزه شکل خواهد گرفت.

لقمانپور گفت: در این محوطه ۳۲ هکتاری برخی تجهیزات نظامی جانمایی شده اما هنوز برای موزه آرایی شایسته باغ‌موزه قم کاستی‌هایی وجود دارد.

وی یادآور شد: زمین این باغ‌موزه از بخشش ۲۷ هکتار از اراضی شهرداری قم و ۵ هکتار اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است که از طرف بنیاد به مسکن به این دو نهاد واگذارشده بود.

وی بیان کرد: ۳ هزار و ۲۰۰  میلیارد تومان ارزش زمین این باغ‌موزه است و تاکنون ۴۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده  است.

لقمانپور ابراز داشت: زیربنای اصلی ساختمان باغ‌موزه قم ۸ هزار و ۷۹۹ مترمربع است و عملیات عمرانی آن از سال ۸۹ آغازشده است.

شهردار قم نیز در این آیین، بیان کرد: باغ‌موزه دفاع مقدس قم باید یک موزه جاری و پویا باشد و بتواند ارزش‌های جنگ تحمیلی را با زبان متناسب با نسل‌های جوان منتقل کند.

سید مرتضی سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: ۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان اصلی باغ‌موزه دفاع مقدس قم است.

وی ابراز داشت: ۱۰ هکتار از باغ‌موزه دفاع مقدس هنوز به‌صورت جدی مورد عملیات عمرانی قرار نگرفته و نیازمند اجرای طرح‌های پیش‌بینی‌شده است.

وی یادآور شد: پارک هزار هکتاری قم که به‌عنوان بوستان دفاع مقدس نام‌گذاری شده از باغ‌موزه دفاع مقدس آغاز می‌شود و از کنار شهرک قدس تا مسجد مقدس جمکران امتداد خواهد یافت.

آیات حسین نوری همدانی و سید محمدعلی علوی گرگانی نیز با صدور پیامی از راه اندازی باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس قم قدردانی کردند.

گفتنی است امروز طی مراسم ویدیو کنفرانسی با سخنرانی رییس مجلس شورای اسلامی هم‌زمان با تهران در هشت استان کشور دیگر باغ‌موزه دفاع مقدس به بهره‌برداری رسید.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا