19 دی: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفتگو با المیادین ضمن استقبال از پیشنهاد شیخ «احمد الطیب» برای گفتگوی اسلامی- اسلامی از او خواست تا برای تحقق این هدف به ایران سفر کند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از درخواست شیخ الازهر مصر برای برقراری گفت‌وگوی اسلامی - اسلامی استقبال کرد.
حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین در واکنش به درخواست شیخ «احمد الطیب» برای برقراری گفتگوی اسلامی- اسلامی با هدف طرد فتنه انگیزی و اختلافات فرقه‌ای گفت: امنیت و آرامش چیزی است که باید در جهان اسلام حاکم باشد و این دو هدف، حاصل گفتگوی اسلامی-اسلامی است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه از شیخ الازهر خواست تا با هدف بنیان گذاشتن پایه‌های اولیه گفتگوی اسلامی-اسلامی به ایران سفر کند و افزود: ما نیز آمادگی داریم تا در قالب هیئتی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به قاهره برویم تا با شیخ الازهر دیدار و موضوع گفتگوی اسلامی - اسلامی را بررسی کنیم.
شهریاری تصریح کرد: دعوت از شیخ الازهر مسائل مهمی را به معادلات اضافه می‌کند زیرا از این طریق در برابر طرح‌ها و پروژه‌های دشمن که به دنبال فتنه افکنی بین مسلمانان است، مقاومت می‌کنیم. ایران از هر دعوتی برای ایجاد وحدت در جهان اسلام و تقویت آن، حتی اگر هر سال تکرار شود، حمایت می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه عرصه گفتگو بسیار گسترده و به دور از جنبه‌های فقهی است، گفت: موضوع تکفیر بیشتر یک موضوع سیاسی است تا فقهی. ما به نزدیکی بین مردم، طرد تفرقه افکنی ها، جلوگیری از جنگ بین مسلمانان و مقابله با محاصره اقتصادی، همانطور که در مورد قطر اتفاق افتاد، نیاز داریم.
شهریاری در بخش دیگری از این مصاحبه خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی باید عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را متوقف کنند، زیرا این عادی‌سازی روابط، نقض اصول اعتقادی و حمایت از ظالم علیه مظلوم است. برخی از علمای مسلمانان از حکام پیروی می‌کنند و ما آنها را به گفتگو دعوت می‌کنیم تا به حکام خود توصیه کنند که از عادی سازی تحقیر آمیز روابط با رژیم صهیونیستی دست بردارند. حمایت از ظالم و قاتل جایز نیست، زیرا خلاف اصول مذهبی است. علمای وهابی همچنان اجرای پروژه تکفیری را عهده دار هستند و پرداختن به این موضوع بخشی از گفتگوی ما با الازهر شریف است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اتفاقات اخیر ایران گفت: شاهد اجرای طرح استکبار جهانی برای اختلاف افکنی در ایران هستیم که شامل قومیت‌های متعدد می‌شود. نیروهای امنیتی ایران توانستند شبکه‌هایی را که می‌خواستند در ایران اختلاف افکنی کنند، شناسایی کنند.
حجت الاسلام حمید شهریاری در پایان با بیان اینکه جنایتی که در حرم شاهچراغ شیراز رخ داد، نشان می‌دهد که دشمنان و داعش همچنان ایران را هدف قرار می‌دهند، گفت: در مجمع جهانی تقریب بیش از ۱۰۰ نفر از علمای اهل سنت ایران و سایر علمای جهان اسلام حضور دارند که همگی جنایت تروریستی شیراز را محکوم کردند. برخی علما جنایت تروریستی شیراز را محکوم نکردند، شاید به این دلیل که تحت تأثیر رسانه‌های مغرض قرار گرفته بود و ما به همین علت از آنها دعوت می‌کنیم که به ایران سفر کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :