19 دی: وزارت امور خارجه روسیه در گزارشی از تماس تلفنی روز دوشنبه وزیران امورخارجه روسیه و ایران نوشت: تعهد متقابل طرفین به اصول اساسی روابط دو کشور از جمله احترام بی‌قید و شرط به حاکمیت، تمامیت ارضی و سایر اصول منشور سازمان ملل متحد در توافقنامه جامع دو کشور قید می‌شود.
این وزارتخانه گزارش داد: سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان وزیران امور خارجه فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۵ ژانویه (۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲) با یکدیگر گفت و گوی تلفنی داشتند.
در این گزارش آمده است:‌ وزیران امور خارجه روسیه و ایران در مورد پیشرفت آماده سازی توافقنامه جدید بین دولتی و تعدادی از مسائل عملیاتی همکاری دوجانبه در حوزه‌های تجارت، اقتصادی، حمل و نقل، لجستیک و سایر زمینه ها گفتگو کردند.
بنا بر این گزارش، در این تماس تلفنی،‌ توجه ویژه‌ای به شدت گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه صورت گرفت.
بر این اساس،‌ لاوروف و امیرعبداللهیان، حملات گسترده گروهی از کشورها به رهبری آمریکا و انگلیس به خاک یمن را به شدت محکوم کردند.
وزیران امور خارجه ایران و روسیه همچنین خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه و تضمین دسترسی بشردوستانه بدون مانع به این منطقه برای ارائه کمک‌های فوری به غیرنظامیان آسیب‌دیده شدند.
درادامه این گزارش آمده است:‌ وزیران امور خارجه روسیه و ایران در خصوص توسعه بیشتر تماس‌ها و هماهنگی‌ها در همه سطوح با تاکید بر تعهد متقابل و مستمر به اصول اساسی روابط روسیه و ایران از جمله احترام بی‌قید و شرط به حاکمیت، تمامیت ارضی و سایر اصول منشور سازمان ملل در توافقنامه «بزرگ» بین دولتی که برای امضای بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران آماده می شود، تأکید کردند.
  • نویسنده :
  • منبع :