این پرستار فلسطینی در ادامه به آناتولی گفت که در نتیجه این شرایط، جراحات زخمی‌ها چرک کرده و کرم گذاشت چون امکان ارائه هیچ گونه کمک پزشکی به آنها وجود نداشت.

نجات‌یافتگان از یورش اشغالگران صهیونیست به مجتمع پزشکی الشفا و جنایات آنها در طول ۲ هفته گذشته، جزئیات هولناکی را از این یورش، قطع وسایل ارتباطی و برق، شکنجه آوارگان و کادر پزشکی و مرگ بیماران در نتیجه عدم رسیدگی ارائه کرده‌اند. یکی از این افراد، پزشکی نروژی است که این یورش و جنایات اشغالگران را نشانه‌ای خطرناک از سیاست‌های این رژیم دانست و از جامعه جهانی خواست نسل‌کشی غزه را فراموش نکند.

به گزارش وب‌سایت «العربی الجدید»، برخی افراد از جمله فلسطینی‌هایی که طی دو هفته گذشته در داخل مجتمع پزشکی الشفا و اطراف آن در شمال نوار غزه گیر افتاده بودند، فجایعی را روایت کرده‌اند که نیروهای اشغالگر در زمان یورش خود به این بیمارستان مرتکب شده و پس از عقب‌نشینی خود از آنجا به سمت غرب شهر غزه در بامداد دوشنبه، فاجعه انسانی و ویرانی گسترده‌ای را بر جای گذاشتند.
از جمله افرادی که در مدت این یورش دو هفته‌ای داخل مجتمع پزشکی الشفا بود، «مادس گیلبرت» پزشک نروژی است که به شکل مستمر ۱۶ سال در بیمارستان «الشفا» کار کرده است. او با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» ضمن محکوم کردن جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در مجتمع پزشکی «الشفا» و ویرانی گسترده آن به عنوان مهمترین بیمارستان موجود در نوار غزه، نوشت: «اسرائیل و آمریکا مجتمع پزشکی الشفا را به خانه مرگ تبدیل کردند، آن را آتش‌زده و ویران کرده و به گورستان بیماران، کادر پزشکی و خانواده‌های بیماران و آوارگان تبدل کردند، آنچه رخ داد، نشانه‌ای جدی و آشکار از سیاست‌های استعماری رژیم اشغالگر اسرائیل است که با خشونت و نادیده گرفتن جان انسان‌ها برای نابود کردن ملت فلسطین و نهادهای اجتماعی آن شناخته می‌شود.»
گیلبرت که یکی از برجسته‌ترین مدافعان مساله فلسطین و فلسطینی‌هایی محسوب می‌شود که در منطقه محاصره شده نوار  غزه در معرض جنایت نسل‌کشی قرار دارند، تاکید کرد: «دولت‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس باید شرمنده باشند چون با حمایت خود از جنایات جنگی و فجایعی که اسرائیل در حق بشریت مرتکب می‌شود، شریک آن هستند.»
او در ادامه از جامعه جهانی خواست مناطق کشتارها در مجتمع پزشکی الشفا را به خوبی بررسی کرده و هرگز کشتار جمعی غزه، عاملان آن و قدرت‌هایی را که در آن مشارکت داشتند، فراموش نکند.
برخی شاهدان عینی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کردند که سربازان اسرائیلی به شکل کامل از مجتمع پزشکی الشفا و محله‌های مسکونی اطراف آن به سمت مناطق جنوبی محله «تل‌الهوی» در جنوب غرب شهر غزه عقب‌نشینی کردند.
«لوی ابوعاصی» پرستار فلسطینی است که در مدت ۱۴ روز گذشته در داخل بیمارستان الشفا بوده است.
او در ساختمان تخصص جراحی بیمارستان الشفا مشغول به کار بوده که دو هفته قبل ساعت ۲ بامداد ۱۸ مارس ناگهان سربازان اسرائیلی به داخل بیمارستان یورش می‌آورند.
ابوعاصی در گفتگو با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه اظهار کرد: پیش از یورش به بیمارستان، اتاقی در ساختمان جراحی‌های تخصصی مستقیم هدف قرار گرفت و تعدادی از آواره‌ها به شهادت رسیده و چند تن از کادر پزشکی نیز زخمی شدند، پس از آن، نیروهای اسرائیلی به ورودی بیمارستان یورش آورده و تمامی ساختمان‌های آن را محاصره کردند، آنها به ما اعلام کردند که بیمارستان محاصره شده و به ما درباره حرکت یا ایستادن پشت پنجره‌ها هشدار دادند، برای ۲۴ ساعت هیچ کسی در ساختمان حرکت نکرد در حالی که گلوله‌ها از همه جا شلیک می‌شدند، آنها راه‌های ارتباطی ما و برق را به شکل کامل قطع کردند و نه غذایی وجود داشت نه آبی.
این پرستار فلسطینی در ادامه گفت: روز بعد سربازان رژیم اشغالگر از آوارگانی که در داخل ساختمان بودند، خواستند خارج شوند، ابتدا مردان و سپس زنان خارج شدند و نیروهای اشغالگر ده‌ها تن از این آوارگان را بازداشت کرده و مابقی را آزاد کرده و از آنها خواستند از بیمارستان خارج شده و به جنوب نوار غزه بروند.
او افزود: پس از آن سربازان اسرائیلی سراغ کادر پزشکی آمدند و از ما خواستند از ساختمان خارج شویم، آنها تعدادی از پزشکان را بازداشت کرده و آنها را مجبور کردند لباس‌هایشان را درآوردند سپس آنها را در حیاط بیمارستان شکنجه کردند.
ابوعاصی در ادامه گفت: کادر پزشکی و بیماران از ساختمان جراحی‌های تخصصی به ساختمان پذیرش و اورژانس منتقل شده و در آنجا دو روز بدون آب و غذا رها شدند، همچنین آنها از آوردن دارو و هرگونه تجهیزات پزشکی منع شدند.
این پرستار فلسطینی ادامه داد: سربازان اسرائیلی شروع به خواندن ما با نام‌هایمان کرده و از همه ما یکی یکی بازجویی کرده و ما را مجبور کردند لباس‌هایمان را درآوریم، آنها چندین آواره و چند تن از کادر پزشکی را بازداشت کرده و مابقی را به قتل رساندند، افرادی هستند که نمی‌دانیم سربازان رژیم اشغالگر آنها را بازداشت کردند یا به قتل رساندند و در واقع آنها مفقود هستند.
او در ادامه نیز گزارش داد که نیروهای اسرائیلی ۱۲ ساعت او را بازداشت کرده و از او بازجویی کردند.
ابوعاصی در ادامه گفت که سربازان اسرائیلی قبل از اینکه او را رها کنند، او را به شدت کتک زدند و در ادامه او همراه با سایر بیماران و کادر پزشکی در ساختمان «امیر نایف» بیمارستان به مدت پنج روز بدون غذا و یا دارو بازداشت کردند به شکلی که بیماران قادر به راه رفتن نبودند.
این پرستار فلسطینی در ادامه به آناتولی گفت که در نتیجه این شرایط، جراحات زخمی‌ها چرک کرده و کرم گذاشت چون امکان ارائه هیچ گونه کمک پزشکی به آنها وجود نداشت.
او افزود: اشغالگران پس از آن ما را به ساختمان دیگری در بیمارستان منتقل کردند و شروع به توزیع مقادیر بسیار اندکی آب و غذا میان ما کردند، ارتش اسرائیل از ما می‌خواست غذای یک نفر را میان ۲۰ نفر تقسیم کنیم و بیمارها از درد و گرسنگی فریاد می‌زدند و تعدادی از آنها نیز جان خود را از دست دادند.
«حسن محمود المنسی» فلسطینی زخمی که پیش از یورش اشغالگران به بیمارستان الشفا در آنجا تحت مداوا بود، در شرح ترس و شکنجه در طول این دو هفته به خبرگزاری آناتولی گفت: ما شاهد تیراندازی و بمباران مستمر همزمان با یورش اشغالگران به بیمارستان بودیم، پس از آن هر فردی در هنگام انتقال از ساختمان جراحی‌های تخصصی به ساختمان پذیرش و اورژانس، از مقابل دوربین‌های اشغالگران قرار داده شده و از او نام کاملش سوال شده و تحت بازجویی قرار می‌گرفت.
المنسی که در حملات مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه زخمی شده بود، اظهار کرد که دو روز بعد آنها را دوباره از آنجا به ساختمان «امیر نایف» انتقال داده و از آنها عکس‌برداری شد و تعدادی از بیمارها، کادر پزشکی و آواره‌ها بازداشت شدند. دو روز بعد نیز آنها به ساختمان دیگری هدایت شدند تا اینکه سربازان اسرائیلی از بیمارستان عقب‌نشینی کردند.
«عبد الفتاح الزهارنه» فلسطینی که در همسایگی بیمارستان الشفا سکونت دارد، به آناتولی گفت: ما مردم را می‌دیدیم که مقابل چشمانمان به قتل می‌رسیدند. اجساد در خیابان‌ها افتاده بودند و بولدوزرهای اسرائیلی آنها را جابه‌جا می‌کردند. شرایط فاجعه‌بار بود و حتی آب نبود.
یک جوان فلسطینی که او هم در همسایگی بیمارستان الشفا سکونت دارد، به آناتولی گفت: نه آب وجود داشت نه غذا، آنجا فقط مرگ بود و ویرانی، ما از آب‌های آلوده می‌نوشیدیم. برادرم در شلیک یک موشک زخمی شد.
این اولین باری نیست که مجتمع پزشکی الشفا در نوار غزه هدف قرار می‌گیرد. عملیات برنامه‌ریزی شده برای نابودی سیستم سلامت در نوار غزه محاصره شده در همان بحبوحه حملات مستمر رژیم صهیونیستی به این منطقه در طول ۱۷۸ روز گذشته آغاز شد.
در نوامبر ۲۰۲۳ نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی برای اولین بار بزرگترین بیمارستان نوار غزه را محاصره کرده و آن را با گلوله هدف قرار دادند و در ادامه به آن یورش برده و بخش‌هایی از آن را ویران کرده و هر کسی که در داخل آن بود با طرح این ادعا که بیمارستان مقر فرماندهی جنبش حماس است، بیرون کردند، ادعایی که اسرائیل نتوانست آن را اثبات کند.
بر اساس گزارش سابق خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، مجتمع پزشکی الشفا در نوار غزه بزرگترین زیرساخت دولتی وابسته به وزارت بهداشت فلسطین و نیز بزرگترین موسسه درمانی ارائه دهنده خدمات پزشکی در نوار غزه است.
این بیمارستان سال ۱۹۴۶ در دوره قیمومیت انگلیس در شمال شهر غزه تاسیس شد، ابتدا به شکل کیوسک‌های کوچکی بود که به بیماران خدمات پزشکی ارائه می‌کرد و با گذشت زمان توسعه پیدا کرد و به بزرگترین مجتمع پزشکی نوار غزه تبدیل شد.
پیش از جنگ اخیر غزه، مجتمع پزشکی الشفا، با بیش از ۵۰۰ پزشک، ۷۶۰ پرستار، ۳۲ داروخانه و ۲۰۰ کارمند ۲۵ درصد از کل کادر فعال در بیمارستان‌های نوار غزه را به خود اختصاص داده بود.
مجتمع پزشکی الشفا دارای سه بیمارستان تخصصی جراحی، بیماری‌های داخلی و زنان و زایمان در کنار بخش‌های نوزادان نارس، اورژانس، مراقبت‌های ویژه، رادیولوژی، بانک خون و واحد برنامه‌ریزی با ظرفیت ۵۰۰ تا ۷۰۰ تخت بود.
این مجتمع پزشکی که ۴۵ هزار مترمربع مساحت دارد، در منطقه مرکزی غربی شهر غزه مشرف به دو خیابان عزالدین القسام و الوحده واقع شده و مسجد الشفا در اطراف آن قرار دارد.
الشفا تا هفتم اکتبر به فلسطینی‌ها در شهر غزه خدمات‌رسانی می‌کرد و حتی بیمارانی را از دیگر شهرهایی که بیمارستان‌های تخصصی ندارند، پذیرش می‌کرد، الشفا خدمات درمانی و بهداشتی مختلفی را ارائه کرده و برای تعداد زیادی از شهروندان فلسطینی جراحی‌های مختلف را انجام می‌داد.
در سال ۲۰۲۰ الشفا به حدود ۴۶۰ هزار شهروند فلسطینی خدمات درمانی ارائه کرد و به حدود ۲۵۰ هزار شهروند نیز در بخش اورژانس خدمت‌رسانی کرد، ۲۵ هزار عمل جراحی، ۶۹ جلسه دیالیز و ۱۳ هزار زایمان را انجام داد.
پس از پایان قیمومیت انگلیس، الشفا به دولت مصر پیوند خورد و قاهره بخش‌های آن را توسعه بخشیده و تعداد تخت‌های آن را افزایش داد و این مجتمع پزشکی تا حدود دو دهه تحت مدیریت مصری‌ها بود.
الشفا در سال ۱۹۶۷ با کنترل رژیم اشغالگر صهیونیستی بر نوار غزه پس از جنگ در آن سال، وابسته به این رژیم شد و نقش آن به عنوان نقطه اصلی رویارویی فلسطینی‌ها و اشغالگران پررنگ شد.
با آغاز انتفاضه اول در دسامبر ۱۹۸۷ در مجتمع پزشکی الشفا درگیری اول رخ داد به این شکل که دانشجویانی برای مقابله با نیروهای ارتش اشغالگر به این بیمارستان که مرکز تجمع آنها بود،‌ یورش بردند. در این انتفاضه سربازان اسرائیلی سعی کردند اجساد شهدای فلسطینی را از این بیمارستان به سرقت ببرند.
پس از آنکه تشکیلات خودگردان فلسطین زمام امور را به دست گرفت، مجتمع پزشکی الشفا از نظر اداری به آن وابسته شد، در آن زمان از سوی ژاپن و اروپا برای توسعه و احداث ساختمان‌های جدیدی و توسعه اتاق‌ها  حمایت‌هایی را دریافت می‌کرد، در ادامه چند عملیات توسعه انجام شد و الشفا دارای چندین بیمارستان تخصصی شد.
به گزارش خبرگزاری وفا، در سال ۲۰۲۳ نیروهای اشغالگر در چارچوب جنگ فراگیر خود علیه نوار غزه، شروع به هدف قرار دادن الشفا کردند که در نتیجه آن بخش‌هایی از بتن سقف‌ها و دیوارها فروریخت و نمای بیرونی آن به بازسازی نیاز پیدا کرد. در نتیجه ناتوانی در تامین مصالح و تجهیزات مورد نیاز به دلیل محاصره مستمر رژیم صهیونیستی و ناتوانی در تامین حمایت مالی، عملیات بازسازی‌ در آن زمان انجام نشد. اما امروز در چهارمین ماه سال ۲۰۲۴ پس از حدود شش ماه از جنگ مستمر، مجتمع پزشکی الشفا پس از یورش اشغالگران، ویران شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :