سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۴۸۶ مورخه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۱ با عنوان «خطر بی‌اعتمادی مردم به سخنان مسئولان» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

جراحی بزرگ اقتصادی در شرایطی باوجود مخالفت‌های زیاد به مرحله اجرا رسید که دولت و مجلس به منتقدان اطمینان دادند نخواهند گذاشت حذف ارز ترجیحی موجب فشار طاقت فرسا بر معیشت مردم شود. عرضه کالاهای اساسی با قیمت مناسب با «کالابرگ» یکی از تدابیر پیش‌بینی شده بود که هنوز اجرایی نشده و به گفته وزیر اقتصاد حتی به مرحله بررسی در هیات دولت نرسیده، تدبیر دوم و مهم‌تر که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز گنجانده شده، تعهد دولت به حفظ قیمت کالاهای اساسی در سطح شهریور ۱۴۰۰ بود، تعهدی که دولت نتوانست به آن عمل کند و هم اکنون، قیمت اکثریت قریب به اتفاق کالاها، نه فقط افزایش بلکه جهش داشته و معیشت مردم را در تنگنای بی‌سابقه‌ای قرار داده است.
در چنین شرایطی، دولت رئیسی بجای برنامه‌ریزی برای عمل به تعهد کلیدی خود، درصدد پاک کردن صورت مسئله برآمده و لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ را به مجلس داده تا بهارستانی‌ها، «بند» حفظ قیمت کالاهای اساسی در سطح شهریور ۱۴۰۰ را حذف کنند اگر مجلس به این دبه رئیسی تن دهد در گرانی‌های اخیر سهیم خواهد شد و دولت نیز از زیر بار بازخواست بابت نقض تعهد محوری خود و ناتوانی در اجرای پیش شرط انجام جراحی بزرگ و رها کردن مردم در میانه میدان قیمت‌های سرسام آور و تورم روزافزون، خلاصی خواهد یافت.
مصوبه مجلس، اصلاح یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ثبات قیمت کالاهای اساسی طبق قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ مشروط کرده بود. این موضوع بارها از سوی محمدباقر قالیباف، ابراهیم رئیسی و وزرای او و نمایندگان مجلس، در ماه‌های اخیر تکرار شده و به مردم تعهد داده بودند تا افزایش قیمتی را به مردم تحمیل نکنند
قالیباف گفته بود «هرگز اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه سازی یارانه‌ها آسیب ببینند». حالا باید منتظر ماند و دید آیا مجلس انقلابی که رئیسش در جمع ائمه جمعه گفته بود «مشکل کشور پول نیست، بلکه عرضه است» می‌تواند مقابل این تصمیم دولت از خود «عرضه» نشان بدهد و در مقابل این تصمیم دولت رئیسی بایستد یا اجازه خواهد داد روز به روز اعتماد مردم به سخنان مسئولان کاهش یابد.


  • نویسنده :
  • منبع :