یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «تورم در کشور بیداد می‌کند » به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

مرکز آمار ایران با انتشار جزییات نرخ تورم فروردین‌ماه با سال پایه ۱۴۰۰، اعلام کرد: در فروردین ۱۴۰۲، بیشترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «میوه و خشکبار» با ۱۵,۳ درصد، «حمل و نقل» با ۸.۶ درصد و «کالاها و خدمات متفرقه» با ۷.۰ درصد بوده است. همچنین در این ماه کمترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «آموزش» و «شیر، پنیر و تخم مرغ» با ۰.۳ درصد و گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» با ۰.۵ درصد بوده است.
نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در فروردین‌ماه امسال، ۵۵.۵ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۵۵.۵ درصد بیشتر از فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
دولت با استناد به تورم ۵۵ درصدی مرکز آمار در فروردین‌ماه، برخی برآوردهای کارشناسی درباره تورم نقطه به نقطه ۷۰ درصدی در نخستین ماه ۱۴۰۲ را رد کرد.
پیش از این سایت اکوایران طی گزارشی بنا به منابع آگاه اعلام کرده بود که بانک مرکزی تورم ماهانه فروردین‌ماه را ۵.۲ درصد برآورد کرده، محاسبات نشان می‌دهد چنانچه تورم ماهانه فروردین ۵.۲ درصد باشد، تورم نقطه به نقطه در نخستین ماه امسال به حدود ۶۸ درصد خواهد رسید
در همین ارتباط اقتصادآنلاین نوشت: پس از انتشار داده‌های تورم نقطه به نقطه اسفند و فروردین که حاکی از تشدید تورم بود، وزارت اقتصاد ضمن رد گزارش‌هایی که مؤید این مهم بود، به شیوه‌ای عجیب سعی در مثبت نشان دادن روند تورم کرده که حاکی از تداوم رویه بازی با آمار در تیم اقتصادی دولت و مشخصاً وزارت اقتصاد است.
شیوه انتشار و تفسیر آمار تورم در دولت سیزدهم داستان غم انگیزی است که هر بار با استناد به یک منبع سعی می‌شود آنچه که مدنظر است از داده استخراج شود
محمد مهاجری هم نوشت: اگر نرخ رشد تورم در مقایسه با دولت قبل کاهش یافته، چرا حقوق اعضای دولت فعلی دو برابر دولت قبل شده؟
صرف نظر از دعوای خاله زنکی دولت درباره آمار اقتصادی، نورم در این کشور بیداد می‌کند. محبی نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: متأسفانه قریب به ۲۰ میلیون نفر در کشور در شرایط مساعدی نیستند که حدود ۳ میلیون خانوار بوده و دچار فقر مطلق هستند که این آمار در سامانه رفاه نیز مشخص است.
علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها بر این باور است: دو هزار و ۲۰ محله و ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت در سراسر ایران وجود دارد که از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.


  • نویسنده :
  • منبع :