یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «انتقام قابل پیش بینی پوتین» به قلم رضا غبیشاوی بدین شرح است:

«پوتین انتقام گرفت» این اولین جمله‌ای است که بعد از شنیدن خبر کشته شدن رهبر واگنر (یوری پریگوژین) در سقوط هواپیما در ذهن شکل می‌گیرد. انتقام خشن و بی‌نهایت بی‌رحمانه و البته در مقابل دیدگان همه. همه آنهایی که دو ماه قبل شاهد شورش 24 ساعته رهبر واگنر و نظامیانش در جنوب روسیه بودند.
چهارشنبه یک هواپیمای کوچک با 10 سرنشین در نزدیکی مسکو سقوط کرد. اندکی بعد اعلام شد «یوری پریگوژین» رئیس واگنر هم در این هواپیما بود و کشته شد. یوری پریگوژین رئیس شرکت روسی پیمانکاری نظامی و ارتش خصوصی است که از جنگ اوکراین تا کشورهای آفریقایی نیروهایش در حال جنگ هستند. واگنر شرکت پیمانکار نظامی بود که به دستور دولت روسیه وارد جنگ‌های داخلی دیگران می‌شد. پیمانکاری که علیه کارفرما شورید.
هنوز درباره دلیل سقوط هواپیما هیچ خبر رسمی و قطعی منتشر نشده اما گمانه زنی‌ها بسیارند. برخی رسانه‌های غربی به نقل از منابع آمریکایی گزینه سقوط به دلیل شلیک پدافند هوایی روسیه را مطرح می‌کنند. در افکار عمومی هم انتقام‌گیری پوتین، گزینه نخست است. تا عصر روز پنجشنبه یعنی با گذشت حدود 24 ساعت هیچ واکنشی از سوی پوتین منتشر نشد و پس از آن پیام تسلیت صادر کرد. همزمان اما جو بایدن رئیس جمهور امریکا هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر واکنش نشان داد و گفت متعجب نشده است.
اگر نقش پوتین در این سقوط ثابت شود می‌توان گفت آنچه سرنگون شد تنها هواپیمای رهبر واگنر نبود بلکه اعتبار و آبروی شخص پوتین بود که او را از مقام رئیس حکومت به رئیس یک گنگ تنزل دهد. اینجا انگار با رئیس پهناورترین کشور جهان و فرمانده دومین ارتش بزرگ جهان، بزرگ‌ترین دارنده بمب اتمی و عضو دائم شورای امنیت روبه رو نیستیم بلکه در معرض رفتارهای رهبر یک گروه خاص هستیم. این اتفاق همه حدس و گمان‌ها و اتهامات قبلی علیه پوتین و دولت روسیه را درباره انتقام‌گیری و حذف مخالفان، تقویت می‌کند.
  • نویسنده :
  • منبع :