19 دی: مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ما در مساله تبلیغ حوزه محورهای ۲۰ گانه‌ای را طراحی کرده‌ایم و منویات رهبر معظم انقلاب درخصوص تبلیغ، افق‌های جدیدی را برای ما باز کرد و ده‌ها جلسه و صدها ساعت برنامه‌ریزی برای آن صورت گرفته تا به نتیجه مناسب در این زمینه برسیم.
آیت الله علیرضا اعرافی با حضور در مجمع عمومی نمایندگان طلاب در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به گوشه ای از فعالیت‌های زیربنایی مرکز مدیریت حوزه های علمیه اشاره کرد و بیان داشت: امروز حوزه دارای منظومه اسناد جامع است که برای تهیه و تدوین این منظومه علاوه بر بهره گیری از نظرها و ایده های اساتید، از طرح ها و پیشنهادهای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نیز استفاده شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: بر اساس مطالبات رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، اساتید و فضلای حوزه، قریب به ۸۰۰ طرح و مطالبه در اوائل مدیریت حوزه به ما رسید که کارها و فعالیت ها را بر اساس آن آغاز کردیم و مطابق با آن توانستیم اسناد راهبردی و کلان حوزه را تدوین نماییم.
اعرافی با اشاره به اینکه کار تدوین اسناد راهبردی حوزه در بخش های گوناگون انجام شده است، اظهار داشت: طراحی کلان اسناد پایه حوزه در دوره عسرت، سختی و بدون سروصدا انجام شد؛ اما بحمدالله نتایج خوبی داشت که از جمله آن «اسناد راهبردی کلان حوزه با ۱۵ سند اصلی و محوری» و «طراحی برنامه پنج ساله» برای حوزه بوده است.
وی ابراز داشت: یکی از طرح های مهمی که در طراحی کلان اسناد حوزه به سرانجام رسید، «طرح آمایش سرزمینی» بوده که کل کشور و مناطق گوناگون آن را در زمینه رسالت های حوزه، شناسایی نموده تا بتوانیم بر اساس نیازها و ظرفیت های هر منطقه، برنامه ریزی داشته باشیم و این شناسایی و حرکت برنامه محور، مبنای اقدام های ما باشد.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: از طرح های مهم دیگر، تفاهم ها، توافق ها و برنامه های مشترک با ۵۰ نهاد و دستگاه در کشور بوده که برنامه های مشترک پنج ساله با هرکدام از آنان طراحی شده و بحمدالله بسیاری از این طرح ها به مرحله اقدام و عمل رسیده است که یکی از آنان، تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش بوده و یکی از بندهای توافق مشترک ما با آموزش و پرورش، «طرح امین» بوده که امروز به رقم بسیار مناسبی از نظر تعداد افراد رسیده است.
اعرافی بیان داشت: درختواره رشته ها از دیگر کارهای زیربنایی بوده که در چهار سال، قریب به ۹۰۰ نفر از اساتید و مشاوران حوزه بر روی آن کار کرده اند که خروجی آن چند صد رشته تحصیلی برای حوزه است و نظام دانشی حوزه تعریف شده و ۲۰۰ سرفصل برای رشته ها نوشته شده و قریب به ۱۰۰ رشته به مرحله تحصیل و تدریس در قم و استان ها رسیده است.
مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: درختواره آموزش های مهارتی حوزه از دیگر کارهای زیربنایی بوده که حدود ۲۰ آموزش مهارتی برای طلاب سطح یک حوزه تدوین شده و در حال اجراست.
اعرافی اظهار داشت: ایجاد دفتر فقه معاصر برای پرداختن حوزه به مباحث جدید از دیگر کارهایی است که مورد عنایت و توجه رهبر معظم انقلاب نیز بوده و تا به امروز، قریب به ۵۰ اثر به فارسی و عربی از این دفتر منتشر شده است.
وی ابراز داشت: همچنین مطالعات و طرح های مورد نیاز نظام از دیگر اقدام هایی بوده که بخش پژوهشی حوزه در این زمینه ورود کرده و تا امروز، قریب به ۵۰۰ طرح که مورد نیاز نظام بوده در حال حمایت از سوی حوزه است.
وی گفت: مطالعات راهبردی حوزه، کارویژه دیگر ما است که کارهای خوبی از سوی دفتر مطالعات راهبردی حوزه در حال انجام است و از ضروریات حوزه بوده است؛ چراکه ضرورت آن را در سفرهای داخلی و خارجی دریافته ایم.
  • نویسنده :
  • منبع :