یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «حمله به یمن به نفع یمنی‌ها تمام شد» به قلم عبدالرضا فرجی راد بدین شرح است:

از زمانی که قطعنامه شورای امنیت علیه حوثی‌ها صادر شد مشخص بود که امریکا با توجه به اخطار آخر خود به حوثی‌ها، آماده حمله به یمن است. ایالات متحده اعلام کرده که ۱۵ محل نظامی متعلق به حوثی‌ها که عمدتاً انبار تسلیحات موشکی آنها است را هدف قرار داده است. در مقابل حوثی‌ها هم اعلام کردند در صورتی که امریکا حاکمیت یمن را نقض کند، آن‌ها هم بر حجم حملات خود می‌افزایند.
به نظر می‌رسد امریکا و بریتانیا با این حمله خود دو هدف را دنبال می‌کنند: 1. تضعیف توان موشکی وپهپادی یمن و 2. هشدار به صنعا مبنی بر اینکه در صورت تداوم حملات به کشتی‌ها خطرات بیشتری زیرساختها و امکانات تسلیحاتی یمن را تهدید خواهد کرد.
طبق اعلام حوثی‌ها کشتیهای کشورها بجز کشتی‌های عازم بنادر اسرائیلی بدون خطر می‌توانند از باب المندب عبور کنند و خطری متوجه آنها نیست و این در حالی است که امریکا و بعضی متحدین غربی آن این مسئله را بین المللی تلقی کرده و تجارت جهانی را در خطر می‌دانند.
واقعیت امر این است که خود امریکا به خوبی می‌داند حملات یمنی‌ها در دریای سرخ صرفاً در ارتباط با کشتار مردم بیگناه در غزه است و بهتر این بود که به جای حمله به یمن اسرائیل را از بمباران مردم در غزه باز می‌داشتند تا این غائله خاتمه پیدا کند.
یکی از دلایلی که امریکا نتوانست کشورهای زیادی را در این حملات با خود همراه کند همین نکته است. کشورهای جهانی و حتی متحدین امریکا به خوبی می‌دانند اقدام حوثی‌ها در ارتباط با حوادث غزه و نه ممانعت از تجارت جهانی و حمل و نقل بین المللی است. راه ساده‌تر این بود که امریکا بر رژیم اسرائیل فشار وارد می‌کرد تا این رژیم کشتار مردم بی دفاع غزه را متوقف می‌کرد.
ادامه حملات امریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها می‌تواند به گسترش جنگ در منطقه کمک کند و طبیعتاً امریکا که خود مبلغ عدم گسترش جنگ در سه ماه گذشته بوده به عنوان جنگ افروز شناخته خواهد شد و باید مسئولیت آن را بپذیرد.
یکی از دلایلی که دیگر متحدان اروپایی و ناتو در این حمله به امریکا و بریتانیا نپیوستند به خاطر نگرانی از توسعه درگیری‌ها در منطقه بوده در حالی که قبلاً امریکا اعلام کرده بود ۲۰ کشور از میان متحدان امریکا آماده ایجاد آرامش در باب المندب و دریای سرخ هستند.
نکته قابل توجه دیگری که حوثی‌ها هم باید به آن توجه داشته باشند این است که بیش از هر دولتی در دنیا، دولت تندروی اسرائیل از این حمله به یمن خوشحال است و تلاش می‌کند نه تنها جنگ در حوزه دریای سرخ بلکه به دیگر مناطق خاورمیانه کشیده شود. ضمن اینکه ادامه حملات امریکا به یمن می‌تواند از نظر خبری جنایات رژیم اسرائیل و نیز تلاش‌هایی که در دادگاه بین المللی جهت محکوم کردن اسرائیل بعمل می‌آید را کمرنگ کند.
  • نویسنده :
  • منبع :