19 دی: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: رقابت درونی در جبهه به اصطلاح اصولگرایی وجود دارد و نمونه آن فهرست‌های غیررسمی منتشر شده است.

فاصله تا انتخابات اسفندماه چندان زیاد نیست اما اصلاح طلبان و اعتدالیون همچنان در کش و قوس دادن یا ندادن لیست آنهم بعد از ردصلاحیت های گسترده کاندیداهایشان هستند و از سوی دیگر اصولگرایان در تلاش برای عبور از ارائه چند لیست و رسیدن به یک لیست هستند. 

شنیده‌ها از جریان اصولگرایان حاکی از آن است که با حجم انبوهی از تایید صلاحیت‌شده مواجه شدند تا جایی که اسامی در یک یا دو لیست گنجانده نمی‌شوند و به سمت چند لیسته شدن حرکت می‌کنند.

قالیباف سرلیست قطعی شورای ائتلاف است

فارغ از تک یا چند لیسته بودن، موضوع سرلیستی نیز در این جریان مطرح است. اخیرا شورای ائتلاف جریان وابسته به قالیباف رسماً اعلام کرد از سرلیستی قالیباف کوتاه نمی‌آید و لیستی خواهند داد که قالیباف سرلیست باشد، آن هم در شرایطی که محمدرضا باهنر و مرتضی آقاتهرانی نیز کاندیداهای سرلیستی شورای وحدت و جبهه پایداری هستند و همین نکته نیز می تواند چالشی پیش روی لیست واحد باشد. 

موضوع سرلیستی قالیباف، واکنش مصطفی میرسلیم، نماینده‌ای که در سال اول عمر مجلس یازدهم گمان می‌رفت رقیب اصلی قالیباف در انتخابات ریاست مجلس باشد، را به دنبال داشت. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی که با خبرگزاری خبرآنلاین داشت، از سرلیستی تحت عنوان سرفهرستی نام برد و آن را به عنوان آفتی برای انتخابات قلمداد کرد. 

احتمال اینکه اصولگرایان سهم خواهی را کنار بگذارند وجود دارد

مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که اخیراً شورای ائتلاف بر سرلیستی آقای قالیباف تاکید کرده و از آن طرف شنیده می‌شود شورای وحدت بر سرلیستی آقای باهنر و جبهه پایداری نیز بر سرلیستی آقای آقاتهرانی تأکید دارند، به نظر شما اصولگرایان از این سهم خواهی کوتاه می‌آیند و لیست واحد می‌دهند؟ گفت: رقابت درونی در جبهه به اصطلاح اصولگرایی وجود دارد و نمونه آن فهرست‌های غیررسمی منتشر شده است البته این رقابت کاملا طبیعی است اما به دلیل اینکه رقابت اصلی با جبهه اصلاح‌طلبان است، احتمال این که اصولگرایان سهم‌خواهی را کنار بگذارند و بر مبنای شاخص‌های ارزشی به فهرست واحدی برسند، وجود دارد. 

وی افزود: البته اگر ما موفق می‌شدیم اشکال بزرگی که در قانون انتخابات وجود دارد را بر طرف می کردیم، به این ترتیب که تعریف منطقی و اصولی از حوزه انتخابیه داشتیم و هر حوزه به یک نماینده می‌رسید، قطعا انتخابات برای مردم ساده‌تر و مشارکت قوی‌تر صورت می‌گرفت و از آن طرف رقابت واقعی‌تر و نمایندگان شایسته‌تری انتخاب می‌شدند. 

فهرست دادن تحمیل بر مردم است

میرسلیم همچنین تصریح کرد: فهرست دادن تحمیل بر مردم است و با قانون موجود چاره‌ای جز آن و تن دادن به ضعف‌ها و اشکالات آن نداریم. اگر انتخابات با حوزه‌های تک نماینده انجام می‌شد، موضوع سرفهرست که نوعی اخلال در تشخیص مردم پدید می‌آورد، نیز منتفی می‌شد. 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: البته حوزه‌های تک نماینده به هیچ وجه مانع فعالیت‌های حزبی واقعی و مؤثر نمی‌شود و حتی آن را بهبود می‌بخشد و شفاف می کند، به گونه‌ای که رأی‌دهندگان احساس تحمیل نمی کنند و نامزدهای شایسته از میان مردمِ حوزه و با توجه به جایگاه حقیقی که نزد مردم دارند، به انتخابات راه می‌یابند و می‌توانند تبلیغاتی طبیعی و مفید و دور از اسراف داشته باشند.

  • نویسنده :
  • منبع :