یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «ارز پاشی برای کنترل ارز» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

با تصمیم بانک مرکزی مسافران خارجی می‌توانند تا سقف ۱۰۰۰ دلار دولتی با نرخ مرکز مبادله ارز (حدود ۴۲ هزار تومان) دریافت کنند. مسافران متقاضی ارز مسافرتی با نرخ ترجیحی باید قبل از گیت خروج از فرودگاه با ارائه مدارک ارز خود را دریافت کنند. مابه‌التفاوت ۲۰ میلیون تومانی ارز ترجیحی مسافرتی با نرخ امروز در بازار آزاد باعث شده مردم برای دریافت این رانت ۲۰ میلیون تومانی دست به اقدامات عجیب بزنند از جمله سفر‌های سوری!
در این رابطه صادق الحسینی، اقتصاددان می‌گوید: اگر این رانت چند میلیونی در ‌ ارز_مسافرتی در ژاپن هم بود شاهد همین صحنه‌ها بودیم، بیخود به بی‌فرهنگی مردم ربط ندهید. این اشتباه سیاستی سیاستگذار اقتصادی است. نکته دیگر هم اینکه برای چند میلیون تومن این وضعه! حالا فکر کنید برای چند ده میلیارد دلار ارز ترجیحی چه وضعیه اون پشت پرده!؟
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در کانال تلگرامی خود خطاب به رئیسی نوشت: تقاضا دارم اگر ممکن است امروز یک دیدار سرزده هم از فرودگاه امام و صف شلوغ تخصیص ارز مسافرتی داشته باشید.
ظاهراً با تصمیم دولت، روند تخصیص ارز مسافرتی به گونه‌ای است که به هر مسافر خارج کشور حدود ۲۰ میلیون تومان یارانه پرداخت می‌شود. هر چند ممکن است اتخاذ این تصمیم دارای ابعادی عقلایی برای مدیریت بازار اسکناس دلار هم باشد اما با آنچه جنابعالی از نزدیک در دشتیاری و ایذه مشاهده فرمودید، قطعاً تصدیق می‌فرمایید که روندی غیرعادلانه و مصداق بارز اسراف است.
 به ادعای ایلنا طبق روایت برخی از مسافران، عده‌ای با خرید ارزان‌ترین بلیت خارجی حتی کمتر از ۲ میلیون تومان، وارد فرودگاه حضرت امام می‌شوند و ۱۰۰۰ دلار با نرخ ۴۲ هزار تومانی را دریافت می‌کنند، اما در سالن ترانزیت سوار هواپیما نمی‌شوند و از فرودگاه خارج می‌شوند و بلیت را کنسل می‌کنند و ۵۰ درصد هزینه بلیت را هم از ایرلاین پس می‌گیرند. در نهایت ارز ۴۲ هزار تومانی را در بازار بیش از ۶۰ هزار تومان می‌فروشند.
  • نویسنده :
  • منبع :