یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «دردسر بزرگ پوتین» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

کمتر از یک ماه پیش گور گیرکین، افسر امنیتی سابق و وبلاگ‌نویس درباره شورش و کودتای واگنر هشدار داده بود.
این کارشناس روسی گفته بود: اگر پریگوژین رئیس واگنر باقی بماند، شورش به سرعت رخ خواهد داد!
ایگور استرلکوف، تحلیلگر جنگ، وزیر دفاع سابق جمهوری خلق دونتسک هم ادعا کرده بود یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر، با افراد ناشناس در حلقه پوتین در تلاش برای برکناری دیکتاتور عمل می‌کند. او تصریح کرده بود: ارتش واگنر در حال خروج از منطقه جنگی اطراف شهر باخموت اوکراین است، مزدوران می‌توانند به عنوان عضله نظامی برای برکناری پوتین استفاده شوند.
ولادیمیر پوتین، ولی نشانه‌ها را جدی نگرفت تا زخم آرام آرام عفونت کند. به‌شکلی که روز جمعه یوگنی پروگوژین به‌ سیم‌آخر زد و با نیروهایش به سمت مسکو حرکت کرد.
 حمله گروه واگنر در ابتدا توسط تلویزیون دولتی روسیه نادیده گرفته شد، سرویس اخبار گوگل در روسیه از صبح روز جمعه به این طرف فیلتر شد، اما خبر شورش گروه واگنر بی‌توجه به محدودیت‌ها توانست مانند یک توده برفی غلطان خود را به پایین کوه رساند. حالا دنیا بهت‌زده درباره درگیر شدن روسیه با یک جنگ داخلی تمام‌عیار حرف می‌زند و برخی رسانه‌ها رسماً از آن به عنوان کودتا نام می‌برند.
ولادیمیر پوتین در اولین واکنش به شورش گروه واگنر، ژست همیشگی همان سیاستمدار بی‌احساس و بی‌تفاوت همیشگی را کنار گذاشت. ردپای خشم و هیجان را می‌توان لابلای تک‌تک کلمات او پیدا کرد. پوتین مستقیم از گروه واگنر اسم برد و گفت: آنچه امروز با آن روبرو هستیم خیانت داخلی است. ما در روسیه به اتحاد همه نیرو‌ها نیاز داریم، باید اختلافات کنار گذاشته شود
شکی نیست که بسیاری از فرماندهان نظامی و دولتمردان روس به موقعیت سابق یوگنی پریگوژین حسادت می‌کردند و به‌خاطر نقش عجیبش در کرملین او را «آشپز پوتین» صدا می‌زده‌اند تا به‌نوعی تحقیرش کرده باشند. آشپز عصبی و دم‌دمی مزاج پوتین هم در پاسخ آش شور و پر روغنی برای کرملین درست کرده است و حتی با فرض اینکه در اجرای برنامه‌ مشوش گروه واگنر شکست بخورد، قطعاً موفق شده رفیق قدیمی خود را جلوی چشم بهت‌زده ناظران بین‌المللی بدجوری خوار و خفیف کند.
گروه واگنر، از همان ابتدا به‌خاطر ویژگی‌های منفی شهرت پیدا کرد و به‌خاطر انجام کار‌هایی که خود ارتش روسیه حاضر به انجام آن نبود نامش سر زبان‌ها افتاد؛ خشونت وحشیانه، تجاوز و جنایات جنگی! دولت روسیه برای سال‌های متمادی آگاهانه وجود این گروه را انکار می‌کرد.
اولین حضور علنی گروه واگنر سال ۲۰۱۴ در شرق اوکراین رقم خورد. جایی که آن‌ها کنار در جریان انقلاب سال ۲۰۱۳ و کمک به رئیس‌جمهور برکنار شده موردپسند کرملین دست در دست گروه‌های جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه گذاشتند. گروه واگنر سپس به لیبی رفت و برای خلیفه حفتر، علیه دولت وفاق ملی مورد حمایت غرب جنگید.
گروه واگنر در قدم بعدی به آفریقای مرکزی اعزام شد. اتهاماتی مثل تجاوز، سرقت و شکنجه علیه غیرنظامیان غیرمسلح در همین دوره زمانی متوجهشان شد. گروه واگنر، هنگام ماجراجویی در کشور مالی نیز به قتل‌عام غیرنظامیان متهم شد!
حالا این گروه موی دماغ پوتین شده‌اند، باید دید آنها فرصت خواهند یافت جنایاتشان را در روسیه هم تکرار کنند.


  • نویسنده :
  • منبع :