غلامرضا مصباحی‌مقدم که به تازگی در مصاحبه‌ای گفته دو وعده غذا در روز زیاد است، در دولت روحانی نگران معیشت مردم بود!
یک فعال رسانه ای در واکنش به سخنان اخیر مصباحی مقدم نوشت: یک عذرخواهی هم بابت غذا خوردن به حضرات انقلابی بدهکار شدیم.
احسان بداغی، فعال رسانه ای در توییتی نوشت: یک عذرخواهی هم بابت غذا خوردن به حضرات انقلابی بدهکار شدیم. بماند اینکه معلوم نیست سند اینکه مردم چین روزی دو وعده غذا می‌خورند و به همین دلیل توسعه یافتند، کجاست؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تازگی علت اصلی تورم را انتظار تورمی مردم دانسته و گفته است: مردم چین قانع هستند و به یکی دو وعده غذا در شبانه روز اکتفا می کنند اما مردم ما اینگونه نیستند!
غلامرضا مصباحی مقدم در بخشی از گفتگوی خود گفته است: چین 4 دهه رشد بالای ده درصد را تجربه کرده و توانسته از یک کشور به شدت فقیر با جمعیت انبوه خارج شود و به کشوری تبدیل شود که جایگاه دوم اقتصاد دنیا را دارد. پس این نشان می‌دهد شدنی است. چین ظرفیت‌های ما را ندارد. موقعیت جغرافیایی چین موقعیت ما نیست. چین به اندازه موقعیت و شرایط ما نیست. موقعیت انرژی که ما داریم چین ندارد. البته موقعیت جمعیتی که چین دارد را ما نداریم. آن جمعیت قانع است، جمعیتی که به دوعده یا یک وعده غذا در شبانه روز اکتفا می‌کند. این فرهنگ کاملاً متفاوتی است. لذا از این ظرفیت بالقوه‌ای که ما داریم و می‌توانست مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گیرد، نگرفته چرا که برای خروج از تنگنا و شرایط سخت اقتصادی برنامه‌ای نداشتیم یا اگر برنامه‌ای داشتیم برنامه‌ها را کنار گذاشتند، همتی نداشتیم. اگر آن برنامه و آن همت باشد چرا نشود؟ رشد 8 درصد کم هم هست. 
این اظهارات در حالی است که او در سال‌های آخر دولت روحانی در مصاحبه‌ای با انتقاد از تورمی که دولت را مقصر آن دانسته و برای معیشت مردم ابراز نگرانی کرده بود!
مصباحی مقدم در ۲۵ شهریور سال ۹۹ در مصاحبه با تسنیم گفته بود: طی این سالها ما همواره تورم دورقمی داشتیم، همواره دچار کسری بودجه‌های بزرگ بودیم و همواره بیکاری دورقمی داشتیم. علاوه بر این مسائل، اتفاق دیگری که رخ داده است، افزایش شکاف ثروت و فقر است، به عبارت دیگر یک عده خیلی ثروتمند و یک عده بسیار گسترده فقیرتر شدند به طوری که برای تامین حداقل‌های معیشت‌شان دارند دست و پنجه نرم می‌کنند و واقعاً‌ به سختی زندگی را می‌گذرانند.
همچنین منصور حقیقت‌پور، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره سخنان اخیر مصباحی‌مقدم به مثلث‌آنلاین گفت: «من این ادبیات را درباره مردم ایران نمی‌پسندم. این همکار سابق من که اکنون عضو مجمع تشخیص مصلحت است، بهتر است با ادبیات فاخر با مردم ایران سخن بگوید. مردم ایران بزرگ‌تر از این حرف‌ها هستند. آقای مصباحی‌مقدم که مردم ایران و چین را هم مقایسه می‌کند، چرا دولت ایران را با دولت چین مقایسه نمی‌کند؟ دولت چین در تمام عرصه‌ها از برنامه پنج‌ساله‌اش جلوتر است. یعنی اگر قرار بوده است طی پنج‌سال به رشد سه درصدی در بخش کشاورزی برسند، به رشد ۶درصدی رسیده‌اند.
او ادامه داد: «آقای مصباحی‌مقدم که در مجمع تشخیص مصلحت نشسته است، چرا درباره اجرایی‌نشدن سند چشم‌انداز ۲۰ساله از تمام دولت‌ها پرسش نمی‌کند؟ چرا تقصر دولت‌ها در به وجودآمدن اقتصادی نابسمان را نادیده می‌گیرد؟»
این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «اتفاقا مردم ایران نجیب‌اند و قانع. یک شانه تخم‌مرغ صدهزار تومان شده، یک کیلو گوشت بیش از ۴۰۰هزار تومان شده است و مردم دم نمی‌زنند. چرا باید با این مردم اینگونه سخن گفت؟ چرا ایشان نمی‌گوید که رشد اقتصادی کشور چه قدر است؟ آیا او نمی‌تواند به عنوان یک عضو، در مجمع تشخیص این بحث‌ها را مطرح کند؟».
حقیقت‌پور در پایان گفت: «من ادبیات او را نپسندیم. این حرف حضرت امیر(ع) است که می‌فرمایند والی، موظف است نعمت را بر مردم تمام کند. آیا مسئولان اینگونه رفتار می‌کنند؟ سفره مردم روز به روز کوچک‌تر شده است و مردم با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند و با آبرو، حیا و عزت نفس مدارا و زندگی می‌کنند و اعتراضی هم نمی‌کنند. چرا قدر این مردم را نمی‌دانیم؟ بهتر است با مردم متکبرانه سخن نگوییم و سعی کنیم از مسئولان مربوطه بخواهیم که هرچه سریع‌تر وضعیت معاش مردم را درست کنند، نه آنکه نمک به زخم مردم بپاشیم».

  • نویسنده :
  • منبع :