یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «نا امیدی از بهبود وضعیت صدا و سیما» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

وضعیت انفعالی و ناراحت کننده مدیریت صدا و سیما این روزها صدای همه همفکران جریان حاکم حتی خبرگزاری فارس را هم درآورده است. این خبرگزاری در گزارشی ادعا کرد: انتظار می‌رفت تا بعد از رکود تولیدات رسانه ملی در چند سال اخیر با حضور تیم جدید مدیریتی در «سازمان صداوسیما» امید به بهبود شرایط و به حداقل رسیدن شکاف بین مخاطبان و تولیدات تلویزیون را زنده شود؛ اما واقعیت آن است که این‌گونه نشد و همچنان پس از گذشت بیش از دو سال کمتر نشانی از تحول را می‌توان در خروجی آنتن تلویزیون به‌ویژه در عرصه سریال سازی یافت.
روزنامه خراسان هم نوشت: به تازگی نموداری از منابع کسب خبر مردم در شبکه‌های اجتماعی منتشر و بسیار پربازدید شده است که در آن، با تجمیع 9 نظرسنجی از مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) روند تحولات منابع کسب خبر ایرانیان مرور شده است. در این نمودار که توسط وب سایت «کیو آنالتیکز» منتشر شده، سه منبع عمده صداوسیما، شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شوند و تحولات میزان مراجعه به آن‌ها از سال 1383 تا سال 1400 بررسی شده است.
آن چه در این نمودار بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفت، نزول مرجعیت خبری صداوسیما نزد مردم بود. در حالی که در سال 1383، سازمان صداوسیما با بیش از 70 درصد، انتخاب نخست مردم برای کسب اخبار بود، اما این اعتماد در یک بازه زمانی 17 ساله و طی یک روند نزولی، به کمتر از 45 درصد رسیده است. اتفاقی که البته با نگاهی به وقایع پیرامونی هم می‌توان آن را متوجه شد
محمدرضا مبلغی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کاهش مخاطبان سریال‌های تلویزیونی به کمترین میزان طی ۱۰ سال گذشته اضافه کرد: «یکی از عوامل کاهش مخاطبان تلویزیون، کاهش تولید و حتی توقف تولید سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی است.»
او با تأکید بر اینکه صدا و سیما باید جاذبه‌های خود را بیشتر کند تا بتواند مخاطبان خود را حفظ کند و حتی افزایش دهد، اظهار داشت: «مدیریت صداوسیما باید از افراد توانمند از داخل مجموعه و خارج از این سازمان کمک بگیرد تا صدا و سیما بهتر شود.»
بی‌تردید مشکل اساسی این سازمان جدا از عدم نظارت بر عملکرد آن، غیرحرفه‌ای بودن بخش مدیریتی این سازمان است. همین مسئله باعث می‌شود که نه تنها بدون گرایش‌های سیاسی عمل نکنند بلکه عملکرد ضعیفی داشته و مردم هم از عملکرد آن ناراضی باشند. زیرا وقتی دغدغه مدیران آن نیازهای مخاطبان نباشد نتیجه این می‌شود که تلاش می‌کنند مخاطب را جهت دهند و با خود همراه کنند. اما مخاطب امروز علاوه بر هوشمندی گزینه‌های بیشتری در اختیار دارد و انتخاب می‌کند که برنامه‌های ماهواره‌ای یا اینترنتی ببیند.

  • نویسنده :
  • منبع :