یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «پایانی بر تناسبی شدن انتخابات» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

بالاخره پس از کشمکش‌های زیاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها پیرامون طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده و با پیشنهاد کمیسیون مبنی بر حذف ماده ۹۶ الحاقی موضوع ماده ۵۳ مصوبه به منظور تأمین نظر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردند. این ماده به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت تناسبی در تهران باز می‌گشت که محل اختلاف مجلس و هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. با حذف این بند برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی در تهران منتفی شد.
طحان ‌نظیف در این ارتباط با اشاره به حذف ماده اختلافی، عنوان کرد: با تدبیری که در مجلس صورت گرفت، زمینه اجرایی شدن اصلاح قانون انتخابات فراهم شد؛ لذا بر اساس این مصوبه، این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست لذا انتخابات پیش‌رو با قانون جدید و بروزرسانی ‌شده برگزار می‌شود
اگر انتخابات تناسبی در تهران برگزار می‌شد، رقابت‌های انتخاباتی از رقابت بین افراد به رقابت بین لیست‌های انتخاباتی ارتقا می‌یافت و به نسبت آرایی که از صندوق‌های رأی بیرون آمده و میانگین آراء هر لیست، سهم جریان‌های سیاسی از لیست نهایی ۳۰ نفره نمایندگان تهران مشخص می‌شد. به طور مثال اگر با توجه به میانگین آرای کسب شده، نسبت آرا بین دو لیست ارائه شده ۲ به یک باشد، ۲۰ کرسی اول تهران به لیست اول و ۱۰ کرسی باقیمانده به لیست دوم می‌رسد. به این ترتیب ۲۰ نفر از لیست اول یک جریان سیاسی که بیشترین رأی را آورده‌اند به مجلس راه می‌یابند و از لیست دوم هم ۱۰ نفر اول راهی بهارستان می‌شوند و دیگر اینطور نیست که هرکس حائز اکثریت آرا در تهران شد، راهی مجلس می‌شود.
این بدان معناست که ممکن است از لحاظ عددی یک نفر در لیست اول در رده ۲۱ قرار گرفته و آرای بیشتری کسب کرده باشد اما چون نسبت لیست‌ها بر اساس میانگین آرا ۲ به یک است، به مجلس راه نمی‌یابد و نفر اول لیست دوم - حتی با وجود آرای کمتر - منتخب مردم خواهد شد.
انتخابات تناسبی درحالی کنار گذاشته شد که محسن پیرهادی عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، معتقد بود: شیوه انتخابات تناسبی با عدالت انتخاباتی سازگارتر است. مجلس خانه ملت است و همه گروه‌ها و سلایق سیاسی در چارچوب نظام، باید در آن نماینده داشته باشند
محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس هم، انتخابات تناسبی را «باعث تشدید نقش احزاب و دیده شدن آن‌ها در انتخابات» می‌دانست.
آر سوی دیگر سید حمیدرضا کاظمی بر این باور بود که: با توجه به اینکه احزاب در کشورمان نهادینه نشده‌اند، انتخابات تناسبی قابل اجرا و پیاده‌سازی نیست و مردم هم به انتخابات تناسبی اقبالی نشان نمی‌دهند.
  • نویسنده :
  • منبع :