یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «بهانه‌ای برای توافق بهتر با آمریکا» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

به دنبال اعلام توافق مبادله زندانیان بین ایالات متحده و ایران که منجر به آزاد شدن 7 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران می‌شود. فریبرز ناطقی الهی از نویسندگان خبرآنلاین این توافق را بهانه‌ای برای توافقات دیگر دانست. وی نوشت: در دنیای امروزی و در میان بحران‌های گوناگون که عموماً دولت‌ها و حکومت‌ها در زیر چتر این بحران‌های ساختگی به حیات خود ادامه می‌دهند، تصور اینکه چند زندانی آمریکایی آن‌هم دو تابعیتی، ٦ میلیارد دلار برای کشوری مثل آمریکا ارزش داشته باشد خیالی باطل است!
یا امریکا را نمی‌شناسیم یا قدرت پول را و یا در کل، بحران‌های انسان ساز را که لازمه بقای حکومت‌ها در مقاصد خاص است را؟
زمانی که در هر مقوله‌ای بین دو کشور که مدتهاست در ظاهر یا باطن با هم سر نزاع دارند، توافقاتی بنیادی رخ می‌دهد و اطمینان‌های لازم از هر دو سو حاصل می‌شود، آن‌وقت است که به دلیل پیشینه طولانی رجزخوانی‌ها می‌بایستی به دنبال بهانه‌ای یا محملی به‌عنوان کاتالیزور (روان کننده) گشت و در این شرایط بهترین موضوع پول در مقابل زندانی برای حفظ صورت گلگون هر دو طرف مطرح می‌شود.
تمرکز بیش از حد بر این موضوع، تحلیلگران را از واقعیت‌های اصلی اعم از:
۱- انتخابات پیش روی آمریکا
۲- انتخابات پیش روی ایران
۳- روسیه و شرایط جهانی
۴- قدرت نظامی بخصوص موشکی ایران
۵- تبدیل شدن ایران به ایران اتمی برخلاف دیدگاه عمومی در برابر شرق و روسیه در اندک زمان لازم
و ده‌ها موضوع دیگر به دور نگه خواهد داشت.
امید است تحلیلگران سیاسی و اجتماعی و ... ابعاد واقعی آنچه رخ داده است را بررسی و برای شرایط لازم برنامه‌های متناسب در دست داشته باشند.
از سوی دیگر روزنامه وال‌استریت ژورنال در مطلبی نوشت که تهران تولید اورانیوم غنی شده را به شکل قابل توجهی کاهش داده است
نیویورک تایمز هم به نقل از هنری رم، کارشناس ارشد اندیشکده واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، نوشت: توافق زندانیان گامی کلیدی به جلو برای تلاش‌های واشنگتن و تهران در جهت کاهش تنش‌ها است، زیرا آنها به دنبال بازگشت به مذاکرات رسمی هسته‌ای در اواخر سال جاری هستند.
هرچند جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن از پاسخ دادن به اینکه آیا تبادل زندانیان بخشی از تفاهم گسترده‌تر میان آمریکا و ایران برای کاهش تنش است، خودداری کرد، اما گفت: من در این خصوص اظهار نظر نمی‌کنم.

  • نویسنده :
  • منبع :