یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «کشور نیاز به آرامش دارد» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

در شرایط اجتماعی و سیاسی قرار داریم که می‌طلبد فضای کشور به دور از هر التهاب و تنش باشد و هر عقل دلسوزی اذعان می‌کند. اخراج و احضار برخی از اساتید دانشگاه‌ها در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها می‌تواند دستاویزی برای برخی کشمکش‌های سیاسی و اجتماعی شود. کما این که شاهد موضع‌گیری‌های مختلف درباره آن هستیم. در تازه‌ترین واکنش‌ها کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران به ریاست محمدرضا عارف با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از دخالت فراوان نهادهای امنیتی -اطلاعاتی در رابطه با مباحث درون دانشگاه، تلاش در امنیتی کردن نهاد دانشگاه و تحمیل یک جریان سیاسی بر امور دانشگاه‌ها همچون استخدام افراد همسو با یک جریان خاص سیاسی، نسبت به تعرض به ساحت دانشگاه و زوال تدریجی وجوه علمی آن با جایگزینی رفتارهای سیاسی و باندی به جای شیوه‌ها و روش‌های علمی و نیز ایجاد موانع و چالش‌های حاصل از این عملکرد در مقابل توسعه علمی کشور هشدار داد و تأکید کرد: نهادهای غیر مسئول مانند وزارت کشور به جای دخالت در امور دانشگاه‌ها به انجام وظائف قانونی خود از جمله ارتقاء امنیت کشور بپردازند.
در بخشی دیگر از این بیانیه به دخالت نهادهای امنیتی- اطلاعاتی در رابطه با مباحث درون دانشگاه در انتخاب مدیران دانشگاه‌ها چنین اشاره شده است: فاجعه آمیزتر از همه آن‌ها دخالت نهادهای غیرمسئول در مباحث ارتقاء، ترفیع و تبدیل وضعیت عضو هیأت علمی یا سایر ارزیابی‌های اعضای هیأت علمی است. هم‌اکنون صدها پرونده در این رابطه در دانشگاه‌های مختلف به بهانه امضای بیانیه یا اظهار نظر توسط استادان متوقف است و چندین عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های مختلف یا اخراج شده‌اند یا در آستانه اخراج قرار گرفته‌اند.
از سوی دیگر حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید حسن خمینی در خصوص تنگ نظری‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها هشدار داد و گفت: یکی از نتایج وحشتناک این اتفاق مهاجرت نخبگان است که بی‌تردید سنگین‌ترین آسیب را به کشور وارد می‌سازد و هم‌چنین باعث دمیدن روح یأس و رکود علمی و فرهنگی می‌شود.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم از تبعات برخی کنش‌ها ابراز ناراحتی کرد. گفت: در پی برخی حوادث بخش مهمی از ذخایر کشور به خارج منتقل شد و جمع زیادی از نخبگان مهاجرت کردند و همچنین کسب و کار مردم در حوزه فضای مجازی ماه‌ها با مشکلات جدی مواجه بود.
حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم از همه کنشگران خواست فضای جامعه را به سمت تنش و ناامیدی سوق ندهند و از هر اقدام و اظهاری که صرفاً آب بر آسیاب دشمن می‌ریزد خودداری کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :