یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «پاشنه آشیل غرب در این جنگ» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور در گزارش خود می‌نویسد: «اگر شما یک دروغ بزرگ بگویید و مدام هم آن را تکرار کنید، مردم در نهایت آن را باور خواهند کرد. این اظهار نظر را «جوزف گوبلز»، مسئول و رئیس اصلی بخش تبلیغات و پروپاگاندای رژیم آلمان نازی مطرح کرده است.
با این حال، باید اذعان کرد که در شرایط کنونی و در دوره حاضر، گوبلز اگر زنده بود حقیقتاً به کارزار گسترده رژیم اسرائیل در ترویج اطلاعات غلط و نادرست حسادت می‌کرد. کارزاری که البته با همراهی و بازاریابی گسترده جریان‌های رسانه‌ای غربی نیز همراه است و این جریان‌ها، دروغ‌های اسرائیل را در اقصی نقاط جهان مطرح و به طور مرتب پخش می‌کنند.
در مدت اخیر شاهد آن بوده‌ایم که ادعاهایی نظیر سربریده شدن کودکان اسرائیلی توسط جنبش حماس، به کرات در رسانه‌های غربی نظیر CNN، MSNBC، CBS، ABC و دیگر رسانه‌های جهان غرب تکرار شده‌اند و این جریان‌های رسانه‌ای بر آن بوده‌اند تا یک دروغ بزرگ را به واسطه تکرار فراوان آن، به یک امر قابل باور و واقعی تبدیل کنند. اضافه بر این‌ها، رسانه‌های غربی مجموعه‌ای از دیگر روایت‌های غلطِ اسرائیل را نیز تبلیغ و ترویج کرده و می‌کنند.
از جمله این روایت‌ها می‌توان به ادعای دروغ تجاوز نیروهای حماس به زنان ساکن در شهرک‌های صهیونیست نشین در جریان عملیات طوفان اقصی اشاره کرد. جالب است که حتی یک زن اسرائیلی نیز پا پیش نگذاشته و این گزاره را تأیید نکرده است. در عالم واقعیت، حتی یک زن اسرائیلی که با رسانه‌های اسرائیلی سخن می‌گفت، از رفتار محترمانه رزمندگان حماس با خود نیز صحبت کرد.
ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، با اشاره به پروپاگاندای رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مظلوم نمایی، اظهار داشت: رسانه‌های بزرگ و فراگیر جهان در دستان صهیونیست‌هاست از این رو از طریق رسانه افکار عمومی را مدیریت می‌کنند و همین موضوع سبب شده است که به راحتی دست به کشتار و انجام کارهای ناشایست بزنند و صدای اعتراضی هم از کسی بیرون نیاید.
دوم تا نهم آبان به‌عنوان «هفته جهانی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» ازسوی یونسکو تعیین شده است و از آنجا که سواد رسانه‌ای، افراد را منتقد و متفکر و به‌عنوان شهروندی فعال و پویا و دانا و برخوردار از مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی و حرفه‌ای می‌سازد، این بار آگاهی جامعه رسانه‌ای و افزایش سواد رساله‌ای امکان شکل‌گیری و باورپذیری دروغ‌های رسانه‌ای غرب را دست کم در این فقره نداده است. شهروند خبرنگاران حاضر در صحنه به‌رغم شرایط بغرنج و نداشتن اینترنت اما با حداقل امکانات و ارسال تصاویر اجازه کتمان حقیقت را نداده. از سویی دیگر خبرنگاران شرافتمند الجزیره و مرجعیت جهانی این رسانه توانسته است موازنه جنگ رسانه را به نفع جبهه مقاومت تغییر دهد. هق هق مجری تلویزیون مصر جهان عرب را متوجه عمق فاجعه کرد. شرافت برخی خبرنگاران رسانه‌های غربی به اخراجشان منجر گردید. بی‌تردید این بار رسانه پاشنه آشیل غرب در این جنگ خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :