یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «رئیس جمهور هم باید پاسخگو باشد» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

خبر فساد سه میلیارد دلاری در مجموعه چای دبش، مانند یک بمب در فضای رسانه‌ای کشور و در بین مردم صدا کرد و هر روز ابعاد جدیدی از آن منتشر می‌شود.
تازه‌ترین خبرها حکایت از آن دارد که شرکت چای دبش ابتدا چای ایرانی را با قیمت هر کیلو دو تا سه دلار صادر می‌کرده و سپس همان چای ایرانی صادرشده را با مقداری چای خارجی ترکیب نموده و مجدداً با قیمت هر کیلو ۱۶ تا ۱۷ دلار وارد کشور می‌کرده و از این طریق به سود هنگفتی دست یافته است. این شرکت همچنین بخش اعظمی از ارز ترجیحی را که به بهانه واردات چای خارجی و ماشین‌آلات حوزه چای از دولت اخذ کرده، در بازار آزاد به فروش رسانده است.
البته این نخستین فسادی نیست که در وزارت کشاورزی دولت سیزدهم رخ می‌دهد. سال گذشته و در زمان زعامت جواد ساداتی‌نژاد بر وزارت کشاورزی نیز پرونده فساد ۱۱۰۰ میلیارد تومانی کوتاژ صوری نهاده دامی افشا شد‌. بر اساس این پرونده، ۵۰۰ هزار تن نهاده بدون اینکه وارد کشور شود، به قیمت ۱۱۰۰ میلیارد تومان در سامانه بازارگاه (سامانه متعلق به وزارت کشاورزی) به مرغداران و دامداران فروخته شده بود.
گفته می‌شود برکناری آقای ساداتی‌نژاد از وزارت کشاورزی به همین دلیل بوده است. البته تا جایی که من شنیده‌ام پرونده ساداتی‌نژاد در خصوص فساد کوتاژ صوری نهاده در مسیر قضایی نیز قرار گرفته است
قطعاً وقوع چنین اتفاقاتی در این سطح گسترده بدون چراغ سبز و امضاهای طلایی مدیران نهادهایی چون وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و گمرک غیرممکن بوده است‌.
نوری قزلجه عضو کمیسیون ‌کشاورزی مجلس تأکید کرد: ممکن است مسئولین و مدیران در وزارت کشاورزی، بانک مرکزی و سایر نهادها هیچ منفعتی از این فساد نصیب‌شان نشده باشد، اما به خاطر ضعف مدیریتی‌شان باید در بالاترین سطوح پاسخگو باشند. این فساد ناشی از ضعف مدیریتی دولت و عدم توجه به شایسته‌سالاری است‌ و حتی رئیس‌جمهور نیز باید در مورد آن پاسخ بدهد. در این دولت توجه به حب‌وبغض‌های سیاسی و سهمیه‌بندی‌های جناحی به انتخاب افراد سالم و شایسته ترجیح داده شده است.
در این ارتباط محمود صادقی نماینده تهران در مجلس دهم در شبکه اجتماعی ایکس هم خطاب به رئیسی نوشت: وقتی در موسم تعیین وزرا پرونده فساد ۷۲۰ میلیون تومانی دانشگاه کاشان در سازمان بازرسی را نادیده گرفتید، باید فکر فساد‌های چند میلیارد دلاری در وزارت جهاد کشاورزی را می‌کردید.
  • نویسنده :
  • منبع :