یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «ارز ترجیحی؛ مقصر همه فسادها!» به قلم محمد ذاکری بدین شرح است:

متأسفانه در شرایط بغرنج معیشتی مردم در این روزها، هر لحظه منتظر شنیدن خبر کشف یک فساد کهنه در کشور می‌باشیم که آخرین آن، موضوع فساد ۷ / ۳ میلیارد دلاری چای دبش است. اما آنچه بر تاسف‌ها می‌افزاید، نظرهای غیر کارشناسانه و بعضا مضر به حال مردم است. بارها شنیده شده که بزرگان و صاحب منصبان در علن و آشکارا و  در جمع مردم بیان نموده‌اند که ریشه فساد همان ارز ترجیحی و نیمایی است. بی آنکه بنگرند جایگاه دستگاه‌های نظارتی کشور که تعداد آنها به ۲۴ دستگاه می‌رسد کجاست؟ و آیا فسادهایی که در سنوات گذشته در شوراهای شهر و شهرداری‌ها و حتی دهیاری‌های کشور بروز و ظهور یافت نیز زاییده و معلول ارز ترجیحی بود یا ضعف نظارتی؟
بر اهل خبره پوشیده نیست که سیستم نظارتی کشور در اغلب بخش‌ها ناتوان است و همانگونه که استفاده از موتورهای بخار در لکوموتیوها به دلیل عدم کارایی و هزینه زا بودن منسوخ و زایل گردیده است، شیوه نظارتی فعلی نیز که کهنه و ناکارآمد است، می‌بایست منسوخ شود و جای خود را با نظارت بهبود یافته به روز تعویض نماید.
قطعا این امر به ثمر نمی‌نشیند مگر با توسل به علوم رایانه و علم آی تی  و هماهنگ نمودن آن علوم با علم روز مدیریت. باید ساز و کاری ترسیم و اجرا شود که همه ی دستگاه‌ها، نهاد و موسسات و بنگاه‌های خرد و کلان اقتصادی و بانک‌ها، الزاما به شبکه مالی و پولی کشور متصل باشند و تمامی هزینه‌کردها و ورودی و خروجی‌های مالی خود را بصورت لحظه‌ای ثبت و ضبط نمایند. آنگاه با تعریف در نرم افزار مربوطه، چنانچه سرنوشت حتی یک ریال از سرمایه هر بخش نامعلوم باشد، مراتب و اخطارها بصورت خودکار به نهادهای نظارتی اعلام شود.
قطعا پسندیده نیست که برای اصلاح ابرو، چشم را کور کرد و دولت و سایر قوا بجای افزایش و ارتقاء شیوه نظارت‌ها، با حذف ارز ترجیحی و نیمایی سفره مردم را تنگتر نمایند و شانه نحیف اقتصاد خانوارهای ایرانی را زیر بار فشار مالی خرد گردانند.
  • نویسنده :
  • منبع :