یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «رقابت یک جناحی در انتخابات» به قلم مرتضی داستانی بدین شرح است:

در حالی که هفته گذشته رهبر انقلاب در تبیین برگزاری انتخابات پرشور گفتند: میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند. وزیر کشور که به طور قطع یکی از مخاطبان سخنان رهبری بودند در سخنانی تعجب برانگیز با تصریح به اینکه بستر رقابت واقعی در انتخابات فراهم است، گفت: تا این مرحله از همه طیف‌های سیاسی و سلایق (در انتخابات) داریم.
اگر این ادعای وزیر کشور درست بود که رهبری این‌گونه با شدت و حدت وارد موضوع لزوم باز بودن فضای رقابت انتخاباتی نمی‌شدند و یا مهندس باهنر دلش نمی‌سوخت که به اصلاح‌طلبان توصیه کند که اگر کاندیدا ندارند با اعتدال‌گرایان ائتلاف کنند.
امروز انفعال و سکوت انتخاباتی در اکثریت طیف‌های اصلاح‌طلب مشهود است، قانون جدید انتخابات از یک سو و عملکرد نهادهای اجرایی و نظارتی از سوی دیگر نوعی رخوت را به این جریان تزریق کرده است و اصول‌گرایان میانه‌رو هم دچار اما و اگر شده‌اند.
 در این رابطه مرتضی الویری، چهره سیاسی اصلاح‌طلب بر این باور است که فاصله گرفتن اصلاح‌طلبان از انتخابات، انتخاب اصلاح‌طلبان نبوده بلکه عواملی نظیر قانون انتخابات و رفتار نهادهای انتخاباتی فاصله گرفتن از انتخابات را به آنها تحمیل کرده است. او معتقد است: شرایط به نحوی است که بسیاری از نیروهای کارآمد و خوش‌فکر که به درد مجلس می‌خورند، در انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند، بنابراین وقتی آنها ثبت‌نام نکردند، به فرض هم رویکرد هیئت نظارت هم تغییر کند و بخواهد افرادی را تأیید صلاحیت کند، در میان کاندیداها کسی وجود ندارد که بتواند از این فضای نسبتاً باز استفاده کند
بگذریم از اینکه غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در جریان مناظره با حسن نوروزی، تصریح کرد: با عملکردی که هیئت‌های اجرایی در بحث ردصلاحیت‌ها داشتند خیلی تنور انتخابات را سرد کردند.
بی‌تردید وضعیت فضای رقابت انتخاباتی این دوره از انتخابات در خوشبینانه ترین نگاه، یک رقابت یک جناحی درمیان اصول‌گرایان است. آن هم اگر اصول‌گرایان میانه‌رو تأیید صلاحیت شوند.



  • نویسنده :
  • منبع :