یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «شورای نگهبان و مسئولیت رقابتی کردن انتخابات» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

بیانات مهم رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات پیرامون رقابتی کردن انتخابات و افزایش مشارکت در این برهه همه را متوجه شورای نگهبان کرده است. آنچنان که عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا، توپ را داخل زمین شورای نگهبان انداخته و می‌گوید: «آقایان شورای نگهبان باید تنگ‌نظری‌ها درباره رد صلاحیت‌ها را جبران کنند و زمینه انتخابات مشارکتی را فراهم بسازند.» محمد مهاجری نیز با ابراز نگرانی از عملکرد شورای نگهبان همچون انتخابات ۱۴۰۰ گفت: «اصولگرایان معتدل منتظرند ببینند شورای نگهبان چقدر به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب عمل می‌کند.»
محمدرضا باهنر، دبیر جامعه مهندسی اسلامی نیز با تأکید بر افزایش تعداد کاندیداهای انتخاباتی از شورای نگهبان خواست که با سعه‌صدر بیشتری صلاحیت‌ها را مورد بررسی قرار دهد. علاوه بر آن، محمد هاشمی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرآنلاین گفت: به نظر من، شورای نگهبان باید فضا را رقابتی کند، اگر رقابتی نباشد انتخابات پرشور نمی‌شود. صلاحیت‌ها در وزارت کشور هم بررسی می‌شود اما تا حدود زیادی تأیید صلاحیت‌ها به شورای نگهبان باز می‌گردد.
حسین کنعانی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رقابتی کردن انتخابات، اظهار داشت: مقام معظم رهبری چهار مؤلفه را برای انتخابات پیش رو مطرح کردند که این مؤلفه‌ها عبارتند از: رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت. در دیداری که مقام معظم رهبری با اعضای شورای نگهبان داشتند مجدداً بحث رقابتی بودن را مطرح کردند و در اینجا رقابتی بودن به معنای این است که همه گروه‌ها، جناح‌های سیاسی باشند و مردم وقتی که به لیست انتخابات نگاه می‌کنند باید افراد مورد تأیید خودشان را در آن لیست ببینند.
وی با بیان اینکه سه عنصر شور، شعور و شعار انتخاباتی در کنار هم معنی و مفهوم پیدا می‌کند، افزود: مقام معظم رهبری بسیار تأکید دارند که در واقع انتخابات باید به گونه‌ای باشند که همه مردم احساس کنند در این انتخابات شریک هستند و مشارکت باید معنادار و فعال باشد و مشارکت نباید به گونه‌ای باشد که صرفاً به دلیل رفع تکلیف یا برای استفاده از حقوق شهروندی رأی بدهیم. مشارکت و رقابت دو عنصر تنگاتنگ در یک انتخابات است و انتخابات بدون رقابت انتخابات محسوب نمی‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :