یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «پرونده هسته‌ای ایران زیر سایه طوفان الاقصی» به قلم عبدالرحمن فتح الهی بدین شرح است:

از زمان وقوع عملیات طوفان الاقصی و به دنبالش جنگ حماس و اسرائیل، عملا سایر موضوعات در سایه قرار گرفته اند که یکی از آنها پرونده فعالیت های هسته ای ایران است. به گزارش شرق، اخیرا موضع گیری های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز ادعاهی برخی رسانه ها موجب شد تا مناسبات تهران – اژانس دوباره به سرخط اخبار باز گردد. از یک سو گروسی طی مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در حاشیه اجلاس «داووس» مدعی شد ایران در حال تنبیه این نهاد بین‌المللی بابت اقداماتی است که آمریکا و کشورهای اروپایی مرتکب شده‌اند. لذا به گفته او تهران همکاری خود با آژانس اتمی را محدود کرده است. شاه بیت سخان گروسی آنجا بود که عنوان داشت، «ایران همکاری با آژانس را به صورت بی‌سابقه‌ای محدود کرده است و این روشی برای تنبیه‌کردن ما بابت اتفاقات بیرونی است. وقتی فرانسه یا انگلیس یا ایالات‌متحده کاری انجام می‌دهد که آنها خوش‌شان نمی‌آید، گویی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بابت مناقشه‌های‌شان با دیگران گروگان می‌گیرند. این برای ما پذیرفتنی نیست.»
در سوی دیگر فایننشال تایمز هم نوشت که قبل از شروع جنگ اسرائیل و حماس، نشانه‌هایی از تحرک در رویارویی غرب با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش دیده می‌شد. در ادامه این مطلب آمده است که، «در ماه سپتامبر، دولت بایدن و ایران با مبادله زندانیان موافقت کردند که در آن واشنگتن ۶ میلیارد دلار از پول نفت ایران را هم آزاد کرد. در کنار این توافق، طرفین درباره اقدامات نانوشته کاهنده تنش، از جمله محدود کردن توسعه هسته‌ای ایران، بحث کردند. نشانه‌هایی وجود داشت که نشان می‌داد ایران سرعت تولید اورانیوم غنی شده را کاهش داده است.»
به نظر می‌رسد در سال جاری میلادی که سال انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکاست، وضعیت پرونده هسته‌ای ایران به تابعی از تحولات ناشی از تداوم جنگ اوکراین، جنگ حماس و اسرائیل و همچنین سایر مناقشات منطقه ای وفرامنطقه ای بدل شده است. چنانی که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از مصاحبه اش با خبرگزاری فرانسه در حاشیه اجلاس «داووس» درباره تاثیر روابط تهران و واشنگتن در پی تحولات منطقه بر حل‌وفصل موضوع توافق هسته‌ای به این موضوع اشاره داشت که، «دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی چیزی است که به آن نیاز داریم. ما باید به گفت‌وگو ادامه دهیم و از بدتر شدن وضعیت تا حدی که جبران آن ناممکن شود، جلوگیری کنیم.»
با توجه به مجموعه نکاتی که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این دو مصاحبه اخیر خود عنوان داشت، علی لقمانی در گفت وگو با «شرق»، سخنان گروسی را بازتاب دهنده این واقعیت دانست که در سال ۲۰۲۴ پرونده هسته‌ای کماکان در سایه موضوعاتی از انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا گرفته تا روند جنگ اوکراین و جنگ حماس و اسرائیل قرار خواهد داشت. به همین دلیل این تحلیلگر ارشد حوزه بین‌الملل معتقد است تا زمانی که دو جنگ جاری (اوکراین و حماس و اسرائیل) و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به نتیجه روشن نرسد، بعید است که طرف‌های غربی و مشخصاً واشنگتن به سمت تنش زایی در پرونده هسته‌ای ایران گام بردارند.
  • نویسنده :
  • منبع :