یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

این روزها زمزمه‌هایی درباره افزایش قیمت بنزین مرتب مطرح می‌شود. در افکار عمومی بازتاب یافته است که اتفاقاتی در افزایش قیمت بنزین در حال رخ دادن است. هدایت‌الله خادمی، رئیس هیئت مدیره شرکت عملیات اکتشاف نفت، افزایش قیمت بنزین را شایعه می‌داند.
با این حال شایعات مرتبط با گران شدن بنزین با وجود رد کردن مسئولان، تمامی ندارد. جالب آن است که تمام خبرهای مرتبط با بنزین هم در نهایت به نوعی به این شایعات گره می‌خورد. به عنوان مثال خبرهای مرتبط با افزایش ۴۵ درصدی کرایه تاکسی‌ها و همچنین جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌های بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران را هم به این خبر مرتبط می‌دانند تا جایی که در برخی جمع‌ها در مورد قیمت جدید بنزین هم گمانه‌زنی می‌شود!
فرارو در این باره می‌نویسد: «بنزین» کلید واژه‌ای است که هر از چندگاهی جنجالی می‌شود؛ گاهی در صدر اخبار قرار می‌گیرد و گاهی هم منجر به اعتراضاتی بزرگ. طی سال‌های گذشته همواره مباحث پیرامون افزایش قیمت بنزین و تغییر شیوه و میزان سهمیه‌بندی داغ بوده است. یک دسته بر این نکته انگشت می‌گذارند که قیمت بنزین نسبت به هزینه تولید و ارائه شده در جایگاه‌ها پایین بوده و باید افزایش قیمت هر چه سریع‌تر صورت بگیرد. در سوی مقابل، بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی و مسائل اقتصادی، بر این باور هستند که هرگونه افزایش باید محاسبه شده و برنامه‌ریزی شده باشد.
برخی کارشناسان هم معتقدند: مردم به بهای بنزین نسبت به سایر کالا‌ها حساس‌ترند، زیرا با افزایش قیمت آن حمل و نقل کالا‌ها گران و همچنین هزینه تردد و‌ جابجایی مسافران افزایش می‌یابد که آثار آن بر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بسیار زود هنگام است. این حساسیت منطقی است در قبل از انقلاب اسلامی هم بهای بنزین از ۶ ریال به ۱۰ ریال در هر لیتر افزایش یافت، اما در پی اعتراضات و نا آرامی‌های مردمی بلافاصله به قیمت سابق بازگشت. به‌هر حال اکنون که تورم کالا‌های اساسی به ویژه سبد معیشت زندگی اکثریت جامعه را به خطر افکنده و معیار خط فقر را باید در تحلیل‌ها جایگزین خط گرسنگی نمود. هرگونه تفکری در مورد افزایش بهای بنزین نا ثواب است و اجرائی کردن آن در چنین زمانی که جامعه از فقر و تبعیض ملتهب است، عواقب بسیار خطرناک‌تر از آبان ۹۸ را در پی خواهد داشت.»
حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی نظر دیگری دارد او می‌گوید: وابستگی دولت به بودجه بنزین زیاد است؛ به همین خاطر باید نگاهی ویژه نسبت به آن داشته باشد. اگر ما بخواهیم از نظر اقتصادی زیان نبینیم، بایستی بنزین را به صورت عادت گران کنیم. در مجلس ششم طرحی با عنوان گران شدن سالانه بنزین تصویب شد، اما مجلس هفتم با طرح تصویب قیمت‌ها آن را منتفی کرد. بزرگ‌ترین ضربه به اقتصاد با این طرح وارد شد.»


  • نویسنده :
  • منبع :