یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «شوک دیگر بر پیکر جامعه بیمار ایران» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

دوباره فساد و اختلاس شوک دیگری بر پیکر جامعه بیمار و مردم رنجیده خاطر ما وارد کرد. تاکنون فسادی به بزرگی ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار در ایران سابقه نداشته است. آن‌گونه که اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد ابعاد این پرونده پیچیدگی‌های زیادی دارد و آنچه هم‌اکنون توسط رئیس سازمان بازرسی افشا شده، در آینده با ورود نهاد‌های امنیتی مبارزه با فساد بیشتر دیده خواهد شد.
سازمان بازرسی کل کشور از فساد جدیدی در حوزه واردات با ارز ترجیحی پرده برداشته که اندازه آن، یک رکورد خارق‌العاده را جابه‌جا کرده است. به گفته سازمان بازرسی «یک گروه فعال در حوزه چای، از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۷ میلیارد دلار ارز با نرخ نیمایی برای واردات ماشین‌آلات و واردات چای دریافت و بخش بزرگی از آن را در جای دیگری هزینه کرده است. رقم ریالی فساد رخ داده چیزی حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است که از نظر ریالی، تاکنون چنین چیزی در تاریخ اقتصادی ایران سابقه نداشته است.»
آن‌ها این مبلغ را مانند یک لیوان چای بالا کشیدند. تا یک لیوان چای راحت از گلوی مردم پایین نرود.
ماجرا از این قرار است که یک شرکت وارد کننده چای در سال‌های 1400 و 1401 بیشتر از نیاز کشور برای وارد کردن چای ثبت سفارش کرده و وزارتخانه‌های مسئول هم این سفارش را تأیید کرده‌اند، بعد درخواست به بانک مرکزی رفته و بانک هم بلافاصله ارز لازم را تخصیص داده، آن هم ارز نیمایی را، یعنی ارزی خیلی ارزانتر از ارز آزاد. از سال 98 تا 1401، 79 درصد از ارز نیمایی که به واردات چای داده‌اند، در جیب این شرکت رفته، اما او هم ارز را گرفته و همه آن را چای وارد نکرده است.
ارزها را در بازار آزاد، گران‌تر از ارز نیمایی فروخته. همان‌قدر چای هم که وارد کرده، به جای چای درجه یک هندی تبت، درجه دوی کنیایی وارد کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :