یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان ««صبر استراتژیک» نیاز امروز منطقه» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

آمریکا و ایران در حال انجام یک بازی خطرناک موازنه بخش هستند. در 100 روزی که از حمله حماس به اسرائیل می‌گذرد، آمریکا در تلاش بوده تا به اسرائیل در جنگ غزه کمک کند. ایران هم به متحدان خود در «محور مقاومت» کمک می‌کند تا حملاتی را انجام دهند که هدف آنها تضعیف اسرائیل و دور کردن آمریکا از منطقه است.
در عین حال واشنگتن و تهران، هر دو، تلاش می‌کنند از درگیری مستقیم خودداری کنند. اما این موازنه ممکن است دوام نیاورد. مقام معظم رهبری از نیروهای جبهه مقاومت خواسته است که «صبر استراتژیک» داشته باشند اما برخی کارشناسان معتقدند اکنون ایران نیاز دارد تا «بازدارندگی را احیا کند» و ابتکار عمل را به دست گیرد. اما همزمان این گمان وجود دارد که اسرائیل برای آنها تله‌ای گذاشته باشد تا یا جنگ را تمدید کند یا پای ایالات متحده را به آن بکشاند.»
از سوی دیگر «دولت آمریکا می‌داند که با یک مشکلِ بدون راه حل روبه روست که تنها می‌تواند تلاش کند که آن را مدیریت کند.» امیدواری بزرگ بایدن این است که اسرائیل از شدت جنگ خود در غزه بکاهد و خشم موجود در سراسر منطقه را کاهش دهد. اما اسرائیل نه تنها حماس را سرکوب نکرده و اسرای خود را آزاد نکرده بلکه نشانه‌های کمی از آمادگی برای توقف جنگ نشان داده است. تعداد کشته‌های فلسطینی از 25 هزار نفر گذشته است. برخی اسرائیل را به نسل‌کشی متهم می‌کنند. نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، صراحتاً درخواست جو بایدن برای ایجاد یک دولت فلسطینی در آینده را رد کرده است.
در حالی که ایران و آمریکا برای کنترل اوضاع خاورمیانه تلاش می‌کند، ممکن است تنها یک اشتباه با یک جنگ منطقه‌ای فاصله داشته باشد. تاریخ جنگ‌های جهانی نشان می‌دهد که رویدادهای به ظاهر نسبتاً بی‌اهمیت مانند ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند در سارایوو در سال ۱۹۱۴، که به محرک اصلی جنگ جهانی اول تبدیل شد، می‌تواند جرقه درگیری‌های گسترده‌تری را بزند.
  • نویسنده :
  • منبع :