تحلیل | صفحه 4
طرح شگفت‌انگیز مجلس برای ساماندهی پیام‌رسان‌ها؛ آغاز تقابل تندروها و میانه‌روها؟! چهارشنبه 5 شهریور 1399

طرح شگفت‌انگیز مجلس برای ساماندهی پیام‌رسان‌ها؛ آغاز تقابل تندروها و میانه‌روها؟!

19 دی: با توجه به اینکه بیشتر نمایندگان امضا کننده طرح از جبهه پایداری هستند و از طیف‌های میانه‌رو نماینده‌ای آن را امضا نکرده است، احتمال بروز اختلاف نظر و تقابل تندرو‌ها و میانه‌رو‌ها در مجلس یازدهم بر سر این طرح وجود دارد.

فتاح می‌آید نمی‌آید چهارشنبه 5 شهریور 1399

فتاح می‌آید نمی‌آید

19 دی: گمانه‌ها درباره‌اش آن‌قدر زیاد بود که حتی «میدل‌ایست» هم در مقاله‌ای به پیروزی احتمالی «پرویز فتاح»، رئیس فعلی بنیاد مستضعفان، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ پرداخته و مدعی شده بود نظرسنجی‌های اخیر در بین اصولگرایان، «فتاح» را بین چهار کاندیدای مشهور نشان داده است.

رافائل گروسی در تهران؛ تهران چه انتظاری از مدیرکل آژانس دارد؟ سه شنبه 4 شهریور 1399

رافائل گروسی در تهران؛ تهران چه انتظاری از مدیرکل آژانس دارد؟

19 دی: سفر گروسی به تهران و گفت‌وگوی او با مقامات عالی ایران، فرصتی دوباره به آژانس برای بازیابی نقش خود به عنوان یک نهاد بین‌المللی بوده و زمینه‌ساز دستیابی به راهکارهای مشترک برای ایفای نقش نظارتی این سازمان با رویکردی غیرسیاسی و فنی است.

بازگشت علی لاریجانی به وادی ریاست؟ سه شنبه 4 شهریور 1399

بازگشت علی لاریجانی به وادی ریاست؟

19 دی: «تکلیف را روشن کنم که من برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای ندارم»؛ این را علی لاریجانی در آذر سال پیش، یک روز بعد از آنکه انصرافش را از کاندیداتوری مجلس یازدهم اعلام کرد، گفت.

جهانگیری کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان برای انتخابات؟ دوشنبه 3 شهریور 1399

جهانگیری کاندیدای احتمالی اصلاح طلبان برای انتخابات؟

19 دی: جهانگیری می‌تواند گزینه خوبی برای اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده باشد؛ زیرا از یک سو احتمال تأیید صلاحیت او بسیار بالاست، به دلیل آنکه او اولا هیچ‌گاه در تمام این سال‌ها مواضع تندی اتخاذ نکرده، ثانیا بر اساس سخنان کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، مبنی بر آنکه معیار این شورا اصل استصحاب است، جهانگیری در سال ۹۲ تأیید صلاحیت شده و بر اساس استصحاب، اصل بر تأیید‌صلاحیت‌شدنش است و ثالثا او در مقام معاون‌اول ریاست‌جمهوری است و بعید به نظر می‌رسد که شورای نگهبان فردی در این جایگاه را ردصلاحیت کند.

انزوای نیویورکی شنبه 1 شهریور 1399
صف‌آرایی اعضای شورای امنیت در برابر درخواست آمریکا؛

انزوای نیویورکی

19 دی: تقابل در شورای امنیت سازمان ملل آغاز شد. تقابلی که ممکن است به بحرانی بی‌سابقه در این شورا منجر شود. بیانیه‌های اعضا علیه اقدام آمریکا فقط چند دقیقه بعد از درخواست فعال کردن مکانیسم ماشه صادر شدند و به نظر می‌رسد حتی پیش از رسمی شدن درخواست آمریکا بیانیه‌ها آماده انتشار شده بود.

سید حسن خمینی در راه پاستور؟ پنجشنبه 30 مرداد 1399

سید حسن خمینی در راه پاستور؟

19 دی: کمتر از یک سال دیگر هشتمین رئیس‌جمهور تاریخ جمهوری اسلامی ایران بر مسند ریاست دولت خواهد نشست و تا آخرین روز ثبت‌نام کاندیدا‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، گمانه‌زنی برای ورود بسیاری از سیاست‌مداران به این رقابت انتخاباتی ادامه خواهد داشت.

 گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ سه شنبه 28 مرداد 1399

گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی ظریف در انتخابات ۱۴۰۰

19 دی: این ‌روزها صحبت از نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری داغ است و برخی بالقوه و در حد سخن باقی خواهند ماند و برخی هم در حال حذف‌شدن از این کارزار هستند؛ اما برخی گمانه‌زنی‌ها در حال جان‌گرفتن هستند که تا چندی‌پیش بعید به نظر می‌رسیدند.

تلاش نفوذی‌ها برای امحای اسناد پشت پرده انفجار بیروت یکشنبه 19 مرداد 1399
راز آشوب‌ها در لبنان؛

تلاش نفوذی‌ها برای امحای اسناد پشت پرده انفجار بیروت

19 دی: در حالی که دبیرکل حزب‌الله لبنان در آخرین سخنرانی خود بر لزوم شناسایی عاملان فاجعه بیروت تأکید کرده بود، عناصر نفوذی تحت حمایت خارجی‌ها برای امحای اسناد پشت پرده فاجعه مذکور دست به کار شدند.

زاکانی به نیاوران رفت پنجشنبه 2 مرداد 1399
حلقه پایداری به جای حلقه نیاوران؛

زاکانی به نیاوران رفت

19 دی: پست‌ها یکی‌یکی تقسیم شد و ریاست مرکز پژوهش‌ها هم به علیرضا زاکانی چهره نزدیک به جبهه پایداری رسید؛ کسی که رقیب قالیباف برای ریاست مجلس بود؛ ولی از رقابت به بهانه وحدت کنار کشید؛ اما همان زمان هم این شایعه قوی وجود داشت که جبهه پایداری در ازای گرفتن سهم ریاست مرکز پژوهش‌ها از وادی رقابت با قالیباف کنار رفته است.

عوام درمانی سه شنبه 31 تیر 1399

عوام درمانی

19 دی: روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: هنگامی که از اقتصاد سخن می‌گوییم در حقیقت از چه حرف می‌زنیم؟ به نظر می‌رسد که مهم‌ترین وجه اقتصاد برای مردم دستمزدها و شاخص قیمت‌هاست. همه دوست دارند، که دستمزدها بالا رود و قیمت‌ها پایین آید. هر چند این دو شاخص تا حدود زیادی همسو عمل می‌کنند.

کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه راهکاری برای مقابله با تحریم جمعه 27 تیر 1399

کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه راهکاری برای مقابله با تحریم

19 دی: در شرایطی که آمریکا در برابر خواسته‌های جهانی برای لغو تحریم‌های ایران سرباز می‌زند ایجاد کریدور سبز گمرکی با روسیه می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی میان دو طرف کمک کند.

نظارت مجلس باید با متانت و بدون جوسازی باشد سه شنبه 24 تیر 1399
حجت الاسلام مهاجرنیا:

نظارت مجلس باید با متانت و بدون جوسازی باشد

19 دی: یک استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه سیاسی گفت: کار نظارتی مجلس باید با متانت، خردمندانه و بدون حاشیه و جوسازی باشد.

دام مشترک اسرائیل و آمریکا برای ایران! یکشنبه 22 تیر 1399
یک گمانه‌زنی درباره عامل انفجار نطنز؛

دام مشترک اسرائیل و آمریکا برای ایران!

19 دی: با وجود گذشت بیش از یک هفته از وقوع انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، گمانه‌زنی درباره ابعاد متفاوت آن در محافل رسانه‌ای و اندیشکده‌ای منطقه‌ای و بین المللی هنوز ادامه دارد. برخی ناظران معتقدند که این حادثه می‌تواند دامی از سوی آمریکا و اسرائیل برای ایران باشد.

سایه سنگین موج دوم کرونا بر بازار نفت پنجشنبه 19 تیر 1399

سایه سنگین موج دوم کرونا بر بازار نفت

19 دی: هم زمان با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، قیمت‌ها در بازار نفت نزولی شده است. با این وجود خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است که اگر مدیریت عرضه اتفاق افتد، دیگر هیچ گاه قیمت‌های منفی را در بازار نخواهیم داشت.

طرح سوال از رئیس‌جمهوری؛ به دنبال چاره یا چالش؟ چهارشنبه 18 تیر 1399

طرح سوال از رئیس‌جمهوری؛ به دنبال چاره یا چالش؟

19 دی: طرح سوال از رئیس‌جمهوری و توضیح خواستن از وزیران حق نمایندگان مردم است اما در شرایط کنونی پیامدهای خود را به طور مستقیم در مصالح و منافع ملی نشان می‌دهد.

برندگان تغییر نگرش دولت به بورس شنبه 14 تیر 1399

برندگان تغییر نگرش دولت به بورس

19 دی: بازار سهام علاوه بر جذابیت‌ها برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها، راه‌حلی برای کاهش تصدی‌گری دولت و ارتقای شفافیت فعالیت‌های اقتصادی است. شرکت‌های بورسی با ورود به این بازار و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در یک تالار شیشه‌ای، کارنامه فعالیت‌ و صورت‌های مالی خود را در معرض ارزیابی همه مردم قرار می‌دهند.

ظریف، شورای امنیت را خلع سلاح کرد چهارشنبه 11 تیر 1399

ظریف، شورای امنیت را خلع سلاح کرد

19 دی: سخنرانی روز گذشته (سه شنبه) وزیر خارجه کشورمان در شورای امنیت اینبار رنگ و بوی خاصی داشت. او همیشه مقتدارنه سخنرانی کرده است. اما اینبار جنس آن متفاوت بود. منطق، اقتدار، تهدید، صلح و لبخندی تحقیر آمیز به اعضای شورا، و در نهایت از مواضع بالا هر آنچه که بر سر ایران گذشت را با مستندات به جامعه جهانی تقدیم کرد .

شتاب قیمت خودرو با سوختی به‌ نام ارز/ کاهشی در کار نیست دوشنبه 9 تیر 1399

شتاب قیمت خودرو با سوختی به‌ نام ارز/ کاهشی در کار نیست

19 دی: کارشناسان صنعت خودرو سازی می‌گویند: قیمت انواع ارز در حالی سیر صعودی را می پیماید که صنعت خودرو سازی کشور اکنون نیازمند ارز وارداتی برای تأمین مواد اولیه است و در صورت تداوم بهای ارز، بازار خودرو نیز دستخوش قیمت می‌شود.

گمانه زنی‌ها درباره اهداف سفر احتمالی الکاظمی به ایران یکشنبه 8 تیر 1399

گمانه زنی‌ها درباره اهداف سفر احتمالی الکاظمی به ایران

19 دی: «مصطفی الکاظمی» حدود دو ماه پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر عراق، برای انجام نخستین سفرهای خارجی خود آماده می شود و بر اساس آنچه منابع رسانه ای منتشر کرده اند قرار است سفر به تهران، ریاض و واشنگتن را در اولویت قرار دهد. بر همین اساس، محافل رسانه ای و سیاسی از هم اکنون بر گمانه زنی و تحلیل در ارتباط با محتوای مذاکرات این سفرها ، بویژه در تهران متمرکز شده اند.