تحلیل | صفحه 5
تشکر از روحانی بخاطر این 7 عملکرد/نقدها بیشتر بوی انتقام می‌دهد تا ارزیابی! چهارشنبه 13 مرداد 1400

تشکر از روحانی بخاطر این 7 عملکرد/نقدها بیشتر بوی انتقام می‌دهد تا ارزیابی!

19 دی: نقد و ارزیابی عملکرد دولت آقای روحانی امر پسندیده‌ای است که باید انجام شود اما فضای عمومی و به‌ویژه فضای رسمی کشور به‌گونه‌ای است که گویی او نه خدمت بلکه خیانت مرتکب شده و نه‌تنها شایسته تقدیر نیست بلکه باید او را مجازات کرد و به تعبیری نقدها بیشتر بوی انتقام می‌دهد تا ارزیابی.

پروپاگاندا علیه تهران/چرا کسی حمله به کشتیهای ایرانی را محکوم نمی‌کند؟ سه شنبه 12 مرداد 1400

پروپاگاندا علیه تهران/چرا کسی حمله به کشتیهای ایرانی را محکوم نمی‌کند؟

19 دی: آمریکا و انگلیس در حالی طی روزهای اخیر حمله به کشتی مرسر استریت را به ایران منسوب کرده و آن را محکوم کرده‌اند که این کشورها طی یک سال اخیر هیچ واکنشی به حمله رژیم صهیونیستی به یازده کشتی‌ ایرانی نداشته‌اند.

واکاوی آخرین گزارش برجامی ظریف سه شنبه 22 تیر 1400

واکاوی آخرین گزارش برجامی ظریف

19 دی: بیست ودومین و آخرین گزارش وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی درباره برجام از مسافت پیموده شده و فراز وفرودهای مذاکرات سخن به میان آورده‌است.گزارشی که تکاپوی دیپلماتیک هشت ساله رایزنان هسته ای را تصویرگری کرده‌ و می‌تواند چراغ راه مذاکره‌ کنندگان در دولت بعدی باشد.

پنج چالش مهم در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم دوشنبه 21 تیر 1400

پنج چالش مهم در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم

19 دی: دولت سیزدهم از نگاه ناظران دست‌کم با پنج چالش مهم در حوزه سیاست خارجی روبه‌رو است؛ همسویی فرا آتلانتیک، تنش‌زدایی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان، خلا امنیتی در افغانستان، تصویب FATF و همچنین پیشبرد مذاکرات برجام در صورت تداوم گفت وگوها از آن جمله است.

جزئیات ابتکار تهران برای صلح افغانستان دوشنبه 21 تیر 1400

جزئیات ابتکار تهران برای صلح افغانستان

19 دی: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ تیرماه تهران شاهد ابتکار سیاسی خاصی بود.

احتمال تغییر در ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام/حسن روحانی رئیس می شود یا علی لاریجانی؟ پنجشنبه 17 تیر 1400

احتمال تغییر در ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام/حسن روحانی رئیس می شود یا علی لاریجانی؟

19 دی: به زودی ترکیب قوا و نهادهای دولتی و حاکمیتی تغییرات گسترده‌ای را شاهد خواهد بود. این تغییرات به تبع پایان یافتن دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری حسن روحانی و روی کار آمدن سیدابراهیم رییسی رخ داده است.

حملات به روحانی در آخرین روزهای عمر دولت پنجشنبه 17 تیر 1400
این چهره تندرو مردم را دعوت به شورش و اعتراض کرد؛

حملات به روحانی در آخرین روزهای عمر دولت

19 دی: القای عصبانی بودن مردم و ترغیب آنها به تخریب برای نمایش این عصبانیت نسبتی با منافع ملی ندارد.

افغانستان؛ نقطه سر خط! یکشنبه 6 تیر 1400

افغانستان؛ نقطه سر خط!

19 دی: آخرین خبرهای دریافتی از افغانستان حکایت از حرکت سونامی وار طالبان در این کشور دارد و پیشروی این گروه به حدی بوده است که تکذیب های دولت مرکزی در کابل هم نمی تواند اوضاع آشفته این کشور را پنهان نگهدارد، بویژه آنکه اوضاع شکننده باعث شده تا سران افغانستان راهی واشنگتن شوند.

چند قدم تا لغو تحریم‌ ها پنجشنبه 3 تیر 1400

چند قدم تا لغو تحریم‌ ها

19 دی: مذاکره‌کنندگان طی ۶ دور از گفت وگوهای هسته‌ای در وین به صورت تدریجی از دامنه اختلافات کاستند، به طوری که امروز ناظران دستیابی به توافق را بیش از هر زمان دیگری ممکن می‌دانند و معتقدند برجام به احتمال قوی پیش از پایان دولت دوازدهم احیا خواهد شد.

واقعیت آرای باطله انتخابات ریاست جمهوری و شوراها چیست؟ سه شنبه 1 تیر 1400

واقعیت آرای باطله انتخابات ریاست جمهوری و شوراها چیست؟

19 دی: درباره آرای باطله این دوره از انتخابات زیاد سخن گفته شده است و هرکس درباره آن تحلیلی و توصیفی دارد.

تخریب دولت به جای پاسخ به سوالات جمعه 21 خرداد 1400

تخریب دولت به جای پاسخ به سوالات

19 دی: دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که مردم کمتر در مورد موضوعات فرهنگی و اجتماعی اظهار نظری شنیدند و زمان مناظره به حواشی و انتقاد از دولت گذشت.

سناریو های پیش روی برجام دوشنبه 17 خرداد 1400

سناریو های پیش روی برجام

19 دی: همزمانی مذاکرات وین برای احیای برجام و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران شرایط ویژه ای را به وجود آورده است و گمانه زنی ها بر پیوند خوردن مذاکرات به انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران است. برای سرنوشت برجام در این شرایط سه سناریو را می توان پیش بینی کرد.

در پنجمین دور از مذاکرات وین چه می گذرد؟ سه شنبه 11 خرداد 1400

در پنجمین دور از مذاکرات وین چه می گذرد؟

19 دی: مذاکرات دور پنجم در حالی ادامه یافته که در هر یک از ادوار قبلی، قطعه ای از جورچین این صفحه سرجای خود گذاشته شده است. در این دور از گفت و گو ها امیدواری به گشوده شدن گره‌ های برجامی در حالی افزایش یافته که هنوز برخی اختلافات به قوت خود باقی است.

مذاکرات وین و امیدواری برای پایانی مطلوب یکشنبه 9 خرداد 1400

مذاکرات وین و امیدواری برای پایانی مطلوب

19 دی: «حسن بهشتی پور» تحلیلگر ارشد مسایل سیاست خارجی با اشاره به مذاکرات وین به خبرنگار ایرنا گفت: این مذاکرات در راستای وعده دولت برای رفع تحریم‌ ها و فروپاشی کارزار فشار حداکثری است و وعده رفع تحریم در آستانه تحقق است.

انتخابات و عبور از ایستگاه احراز صلاحیت‌ها چهارشنبه 5 خرداد 1400

انتخابات و عبور از ایستگاه احراز صلاحیت‌ها

19 دی: با اعلام اسامی داوطلبان احراز صلاحیت شده از سوی وزارت کشور، فضای سیاسی و رسانه‌ای برای ساعاتی در شوک خبری فرورفت اما اعلام تمکین چهره‌های اصلی رد صلاحیت شده به آنچه اتفاق افتاده، عملا تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری کلید خورد.

فایل صوتی ظریف؛ «میدان» و «دیپلماسی» و 10 نکته در حوالی آن سه شنبه 7 اردیبهشت 1400

فایل صوتی ظریف؛ «میدان» و «دیپلماسی» و 10 نکته در حوالی آن

19 دی: وزیر خارجه ایران در این گفت‌و‌گو بارها از دوگانۀ «میدان - دیپلماسی» سخن به میان آورده است. منظور او از «میدان» روشن است. می‌خواهد بگوید نظامیان باید ذیل سیاسیون فعالیت کنند و واکنش سریع باقر قالیباف برای جلب نظر اهل میدان نشان می‌دهد در انتخابات پیش رو دو قطبی «‌نظامی‌ها و سیاسیون» شکل می‌گیرد.

دور جدید ایران هراسی رسانه‌های سعودی همزمان با مذاکرات وین شنبه 4 اردیبهشت 1400

دور جدید ایران هراسی رسانه‌های سعودی همزمان با مذاکرات وین

19 دی: تلاش‌های عربستان برای ورود به مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران با دست رد طرف‌های غربی با شکست مواجه شد، بنابراین، با ادعاهای بی اساس علیه قدرت دفاعی و برنامه‌های موشکی کشورمان قصد دارد با به راه انداختن موج ایران هراسی، مذاکرات هسته ای وین را به حاشیه ببرد.

وزیر خارجه چین در مسیر ایران/پکن به دنبال جبهه متحد علیه تحریم‌های غرب پنجشنبه 5 فروردین 1400

وزیر خارجه چین در مسیر ایران/پکن به دنبال جبهه متحد علیه تحریم‌های غرب

19 دی: یک روزنامه چاپ هنگ کنگ در گزارشی با اشاره به آغاز تور وزیر خارجه چین به غرب آسیا نوشت که پکن در مسیر ایران به دنبال گسترش اتحاد و ائتلاف علیه تحریم‌های غرب است.

مذاکرات ماه آینده ایران و آژانس درباره چیست؟ یکشنبه 17 اسفند 1399

مذاکرات ماه آینده ایران و آژانس درباره چیست؟

19 دی: برخی رسانه های خارجی در هفته گذشته درباره نشستی که قرار است اوایل اوریل (اواسط فرورین 1400) از سوی ایران و آژانس برگزار شود گمانه زنی کرده اند که این نشست برای بحث درباره ''موضوعات جدید فنی'' است. این در حالی است که نماینده ایران در آژانس در سخنان خود در شورای حکام به صراحت اعلام کرده است این نشست در ادامه تعاملات فنی ایران و آژانس است که از دو سال پیش وجود داشته است.

تناقضات ناتمام سیگنال‌خواهان مذاکره شنبه 16 اسفند 1399

تناقضات ناتمام سیگنال‌خواهان مذاکره

19 دی: در حالی که دستگاه دیپلماسی و مدیریت کلان کشور درگیر یکی از پیچیده‌ترین چالش‌ها برای دفاع از حقوق ملت ایران هستند، برخی از لزوم دریافت سیگنال‌های جدید برای مذاکره سخن می‌گویند آن هم در حالی که پیش از این هرگونه تعامل با جهان غرب را سَم مهلک تعبیر کرده و دولت را از آن برحذر می‌داشتند.