تحلیل | صفحه 6
دوباره احمدی ‌نژاد، دوباره ادعای ترور به‌ وقتِ انتخابات سه شنبه 12 اسفند 1399

دوباره احمدی ‌نژاد، دوباره ادعای ترور به‌ وقتِ انتخابات

19 دی: انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک است و محمود احمدی‌نژاد بار دیگر به یاد مردم افتاده. درست همان‌ طور که دقیقا در تمامی انتخابات ریاست‌ جمهوری ۸۴ به این‌ سو شاهد بودیم.

نشست شورای حکام آژانس، صحنه راستی آزمایی دولت بایدن دوشنبه 11 اسفند 1399

نشست شورای حکام آژانس، صحنه راستی آزمایی دولت بایدن

19 دی: نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز آغاز می‌شود و به نظر می‌رسد، کانون اصلی توجه این نشست، رایزنی‌های برجامی و بررسی راههای حفظ این توافق جهانی باشد؛ راههایی که بدون اصلاح در رفتار واشنگتن، لغو تحریم‌ها و بازگشت غربی‌ها به تعهدات برجامی، به مقصد مطلوب منتهی نمی شود.

کاندیداتوری علی مطهری؛ هم چالش هم فرصت، برای حاکمیت، شورای نگهبان و اصلاح طلبان جمعه 8 اسفند 1399

کاندیداتوری علی مطهری؛ هم چالش هم فرصت، برای حاکمیت، شورای نگهبان و اصلاح طلبان

19 دی: نایب رییس پیشین مجلس با 12 سال سابقۀ نمایندگی مستمر و شهره به اظهار نظر صریح و بی‌لکنت، برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 اعلام نامزدی کرده است. کاندیداتوری‌یی که هم می‌تواند چالشی برای حاکمیت، شورای نگهبان و اصلاح‌طلبان باشد و هم البته فرصتی برای هر سه. یادداشت حاضر این چالش‌ها و فرصت‌ها را بررسی می کند.

سفر گروسی تکاپویی برای حفظ برجام دوشنبه 4 اسفند 1399

سفر گروسی تکاپویی برای حفظ برجام

19 دی: سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران آن هم چند روز پیش از توقف پروتکل الحاقی، حاکی از تکاپوی این نهاد راستی‌آزما برای حفظ برجام است. تهران اما با وجود سال ‌ها پایبندی به توافق هسته‌ای در مقابل بی ‌مهری طرف غربی، تنها در صورت لغو تحریم‌ها به همکاری‌های داوطلبانه ادامه خواهد داد.

کنفرانس امنیتی مونیخ؛ ایران زیر ذره‌بین قدرت‌های جهانی شنبه 2 اسفند 1399

کنفرانس امنیتی مونیخ؛ ایران زیر ذره‌بین قدرت‌های جهانی

19 دی: هم زمان با افزایش تحرکات دیپلماتیک اروپا و آمریکا در خصوص برجام، پنجاه و هفتمین کنفرانس امنیتی مونیخ دیروز (جمعه) با حضور رهبران سه کشور اروپایی عضو این توافق و آمریکا در کنار سایر شرکت کنندگان، به صحنه دیگری از مخابره سگینال برجامی به ایران تبدیل شد.

ناشی‌گری‌هایی که گریبان قالیباف را در مسکو گرفت سه شنبه 28 بهمن 1399

ناشی‌گری‌هایی که گریبان قالیباف را در مسکو گرفت

19 دی: ‌سفر محمدباقر قالیباف به مسکو و ملاقات‌نکردن با ولادیمیر پوتین یکی از پرحاشیه‌ترین تحولات سال گذشته در روابط ایران با یکی از متحدان خود بود.

شائبه‌های یک دیدار، حاشیه‌های یک سفر دوشنبه 20 بهمن 1399

شائبه‌های یک دیدار، حاشیه‌های یک سفر

19 دی: سفر رییس مجلس شورای اسلامی به روسیه، تحت تاثیر اما و اگرهای دیدار وی با رییس جمهوری این کشور قرار گرفت؛ مشاوران قالیباف ایجاد این شائبه‌ها را در راستای به حاشیه راندن اهمیت سفر دانستند؛ منتقدان اما عملکرد رییس مجلس و مشاورانش را عامل اصلی ایجاد حاشیه‌های این روزها ارزیابی می‌کنند.

دلیل حملات اصولگرایان به احمد توکلی چیست؟ چهارشنبه 8 بهمن 1399

دلیل حملات اصولگرایان به احمد توکلی چیست؟

19 دی: انتقاداتی که احمد توکلی در رابطه با ماجرای غسال آیت الله مصباح یزدی مطرح کرد با واکنش تند برخی از اصولگرایان همراه شد و حتی برخی از آنها به تخریب شخصیت وی روی آوردند.

وقت‌کشی اصولگرایان در بررسی FATF سه شنبه 25 آذر 1399

وقت‌کشی اصولگرایان در بررسی FATF

19 دی: «مقام معظم رهبری با تمدید مهلت بررسی لوایح «FATF» در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرده است»؛ این خبر را لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، داده است؛ با توجه به سخنان جنیدی باید منتظر رسیدگی مجدد این لوایح بود اما این خبر مطلوب اصولگرایان و مدافعان عدم رفع تحریم‌ها در مجلس نبوده است.

درخواست روحانی از رهبر انقلاب در خصوص لوایح FATF پنجشنبه 20 آذر 1399

درخواست روحانی از رهبر انقلاب در خصوص لوایح FATF

19 دی: طبق توضیحات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس جمهور از رهبر انقلاب تقاضا کرده که مجمع به بررسی خود روی لوایح FATF ادامه بدهد و به همین دلیل بحث‌ها در این رابطه در دولت ادامه دارد و مجمع منتظر پاسخ سؤالات و ابهامات خود از سوی دولت است.

بازی پیچیده قالیباف برای ۱۴۰۰ یکشنبه 16 آذر 1399

بازی پیچیده قالیباف برای ۱۴۰۰

19 دی: در‌حالی‌که برخی شنیده‌ها حاکی از این است که آمدن ابراهیم رئیسی برای ۱۴۰۰ منتفی شده، اما قالیباف همچنان یکی از گزینه‌های قطعی است.

مجلس به شورای نگهبان دروغ گفت؟ شنبه 15 آذر 1399

مجلس به شورای نگهبان دروغ گفت؟

19 دی: با توجه به اینکه قانون مزبور برای اجرا هیچ فوریتی نداشته و حتی مجلس برای اجرای آن دوماه فرصت تعیین کرده، تصویب شتابزده آن از موارد مشکوک در روند تصویب این قانون است. از سویی هم دولت معتقد است مجلس ممکن است مذاکرات پنهانی با دبیر شورای امنیت ملی داشته باشد که این‌چنین مدعی کسب نظر شورای امنیت ملی شده است.

اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را چه کسی داد؟ پنجشنبه 13 آذر 1399
علی لاریجانی، سعید جلیلی یا محمد‌جواد ظریف؛

اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای را چه کسی داد؟

19 دی: مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای نکته‌ای است که محمدجواد ظریف، خرداد سال ۹۴ درباره آن سخن گفته و اعلام کرده بود که در دولت قبل اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای صادر و مصاحبه‌هایی هم با آن‌ها از سوی مأموران آژانس انجام شد.

چرا مصوبه مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی، شلیک به پای ایران است؟ سه شنبه 11 آذر 1399

چرا مصوبه مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی، شلیک به پای ایران است؟

19 دی: به نظر می رسد برخی نمایمدگان از نظر حقوقی، جایگاه پروتکل الحاقی را نادرست در نظر گرفته اند. مثلا عنابستانی، نماینده مجلس اخیرا توییت کرده که «پروتکل الحاقی ضمیمه معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای NPT است و ....

اهداف پیدا و پنهان ترور شهید فخری‌زاده شنبه 8 آذر 1399

اهداف پیدا و پنهان ترور شهید فخری‌زاده

19 دی: عملیات تروریستی عصر جمعه و شهادت شهید فخری زاده نشان داد که دشمنان ایران نه جریان و جناح خاص، بلکه موجودیت ایران را هدف قرار داده‌اند و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی هم باید برای مقابله با چنین دشمنی در یک صف قرار گرفته و اتحاد و انسجام خود را بیش از پیش نشان دهند.

پاسخگویی شفاف به قالیباف سه شنبه 27 آبان 1399

پاسخگویی شفاف به قالیباف

19 دی: اظهارات اخیر رئیس‌ مجلس در جستجوی منشاء مشکلات کشور در پاستور، با پاسخ صریح و شفاف دولتمردان مواجه شده است. مسئولان اجرایی از واقعیت‌های اقتصادی کشور و فشار تحریم‌هایی می‌گویند که رفع آن از مطالبات اصلی مردم است.

ظریف نامزد اصلاح‌طلبان خواهد بود؟ چهارشنبه 21 آبان 1399
مواضع اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات آمریکا؛

ظریف نامزد اصلاح‌طلبان خواهد بود؟

19 دی: با توجه به اظهار صریح و مکرر رئیس‌جمهور جدید آمریکا مبنی بر بازگشت به توافق برجام این احتمال وجود دارد که با شروع به کار دولت جدید، دوره‌ای از کاهش تحریم‌ها و فشار‌ها به وجود آید».

عبور از کوپن به یارانه سوم پنجشنبه 8 آبان 1399
مجلس طرح تامین کالا‌های اساسی را تصویب کرد؛

عبور از کوپن به یارانه سوم

19 دی: طرح تامین کالای اساسی تصویب شد، اما بدون کوپن؛ طرحی که دولت را به توزیع کوپن برای تامین کالای اساسی ۶۰ میلیون نفر در ۶ ماه دوم امسال ملزم می‌کرد در دقیقه ۹۰ یارانه‌ای شد و به این ترتیب، سومین مدل از یارانه پرداختی دولت شکل گرفت.

جدال پر چالش بازارساز با نوسان‌گیران بازار ارز سه شنبه 22 مهر 1399

جدال پر چالش بازارساز با نوسان‌گیران بازار ارز

19 دی: بانک مرکزی با اعلام عرضه روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار ارز و همچنین تعیین سقف خرید ۵۰۰ هزار دلاری برای بانک‌ها و صرافی‌ها، خبر از ورود جدی بازارساز برای جدال با عوامل برهم زننده آرامش بازار ارز داشت؛ اقدامی که نشانگر آغاز فصل جدیدی از رقابت بازارساز با دلالان برای ایجاد ثبات در بازار است.

تاکتیک‌های اصولگرایان در نیمکت انتخاباتی دوشنبه 21 مهر 1399

تاکتیک‌های اصولگرایان در نیمکت انتخاباتی

19 دی: انتخابات برای اصولگرایان در حال جدی شدن است و به نظر می‌رسد گروه‌ها و شخصیت‌های این جریان برای نشستن در نیمکت انتخاباتی ریاست جمهوری سیزدهم آماده می‌شوند. گروهی با تاکتیک جلسات مشورتی، گروهی با صبحانه‌های کاری و سیاسی و عده‌ای دیگر با هجمه به دولت.