تحلیل | صفحه 3
گزارش‌های غیرضرور آژانس درباره ایران؛ خدمت یا خیانت؟ سه شنبه 21 تیر 1401

گزارش‌های غیرضرور آژانس درباره ایران؛ خدمت یا خیانت؟

19 دی: ایران همواره نسبت به درز اطلاعات جزیی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش از سوی آژانس و برخی اعضای این نهاد، معترض بوده و هست، اما اکنون شاهدیم آژانس به بازوی فنی ـ رسانه‌ای رژیم اسراییل و آمریکا و دیگر کشورهای همسو تبدیل و عملا با گزارش‌دهی‌های فصلی و غیرفصلی نسبت به ایران فضاسازی و سم‌پاشی می‌کند.

تندروها، نیروهای میدانی اتاق فکرهای سیاسی سه شنبه 14 تیر 1401
ریشه یابی برهم زدن سخنرانی ها و مراسم ها؛

تندروها، نیروهای میدانی اتاق فکرهای سیاسی

19 دی: تندروها به دلیل عدم تشخیص واقعیت از بازنمایی تصاویر موهوم یا غیرواقعی، در کنش های سیاسی خود، تصمیماتی می گیرند که در دستگاه فکری آنها صحیح است. غافل از آنکه در گرداب پروپاگاندا یا دروغ های ساختگی گرفتار شدند.

میانجی تهران-ریاض و پیام رسان به قاهره دوشنبه 6 تیر 1401

میانجی تهران-ریاض و پیام رسان به قاهره

19 دی: رور گذشته مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق بعد از سفری دو روزه به عربستان و انجام "ملاقاتی گرم" با محمدبن سلمان ولی عهد سعودی در جده و انجام مناسک حج عمره، راهی تهران شد تا با مقامات ایران در مورد تحولات منطقه از جمله آخرین تحولات روابط پرفراز و نشیب تهران-ریاض رایزنی کند و احتمالا پیامی را از جانب تهران به قاهره منتقل کند.

چرا دوحه؟ یکشنبه 5 تیر 1401

چرا دوحه؟

19 دی: روز گذشته بعد از اعلام از سرگیری مجدد مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم های آمریکا، از سوی جوزپ بورل و حسین امیر عبداللهیان و در حالی که بسیاری فکر می کردند که این دور از مذکرات هم به مانند دورهای قبلی در وین برگزار می شود، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که این بار مذاکرات احتمالا در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود.

تصمیمات لحظه‌ای دوشنبه 30 خرداد 1401
یک کارشناس مسایل عراق مطرح کرد؛

تصمیمات لحظه‌ای "مقتدی صدر"

19 دی: یک کارشناس مسائل عراق با اشاره به اعلام تصمیم مقتدی صدر برای کناره گیری از عرصه سیاست در عراق، اظهار کرد: مناسب است عقلای عراق نگرانی‌های وی را برطرف کنند و مقتدی صدر را قانع کنند، چرا که کناره‌گیری او از عرصه سیاسی عراق و روند تشکیل دولت در این کشور به نفع دیگر گروه‌های عراقی نیست.

حرکت اروپا و آمریکا به سوی بازی باخت ـ باخت شنبه 28 خرداد 1401

حرکت اروپا و آمریکا به سوی بازی باخت ـ باخت

19 دی: سه کشور اروپایی عضو برجام طی روزهای اخیر با چراغ سبز آمریکا در راستای منافع مخالفان جهانی برجام یعنی رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه، قطعنامه ای را در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران تصویب کردند که به نظر می‌آید با تحولات بعد از آن، شاهد آغاز یک بازی "باخت ـ باخت" در بحث برجام و تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسالمت آمیز مساله هسته‌ای باشند.

گروسی و بی‌اعتباری دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل چهارشنبه 25 خرداد 1401

گروسی و بی‌اعتباری دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل

19 دی: سفر مدیرکل آژانس به اسراییل و صدور قطعنامه درباره ایران در شورای حکام با محوریت سه کشور اروپایی دو اقدام هماهنگ میان آمریکا، سه کشور اروپایی و آژانس بود که در بن بست مذاکرات وین، علیه ایران و برای تحت فشار قرار دادن تهران انجام شد، اقداماتی که بیش از هر چیز بی‌طرفی آژانس را زیر سوال بود و به نوعی "دم خروس" سیاسی‌کاری و بی‌اعتبار بودن دعاوی دیده‌بان هسته‌ای بین‌المللی را نشان داد.

پاسخ تهران به گروسی دوشنبه 23 خرداد 1401
با توجه به رفتار دوگانه رئیس آژانس انرژی هسته‌ای بررسی می‌شود؛

پاسخ تهران به گروسی

19 دی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نادیده گرفتن رویکرد خودش و شورای حکام و طرف غربی مذاکره همچنان ژست تعامل‌خواهی گرفته و خواستار ادامه رایزنی‌ها است. این خواسته او اما با واکنش‌هایی در ایران همراه بوده است.

تهران-وین؛ بازی در وقت اضافه شنبه 21 خرداد 1401

تهران-وین؛ بازی در وقت اضافه

19 دی: گروگانگیری در وین؛ چند خیابان بالاتر از کوبورگ، در مقر آژانس انرژی اتمی؛ رای سی برابر پنج، به نفع قطعنامه‌ای که می‌گویند «تند و آتشین» نیست، و در این سوی ماجرا ایران ۲۷ دوربین آژانس را از کار انداخته است، آژانس می‌گوید تا «ضربه مهلک» به برجام «چهار هفته» بیشتر باقی نیست، تهران اما می‌گوید «قلدری» را «قاطعانه و با دست باز» پاسخ خواهد داد.

قطعنامه شورای حکام؛ شتابزده و بدون اجماع پنجشنبه 19 خرداد 1401

قطعنامه شورای حکام؛ شتابزده و بدون اجماع

19 دی: قطعنامه سه کشور اروپایی عضو برجام و ایالات متحده علیه ایران که ساعاتی پیش در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به تصویب رسید، نه تنها به لحاظ حقوقی جایگاهی در نظام و رژیم‌های سازمان‌های بین‌المللی ندارد، که از نظر کارشناسان، غیرضرور و اطلاق واژه ضد ایرانی به آن اغراق‌آمیز است.

سفر امیر قطر به تهران؛ میانجی‌گری یا تسهیل‌گری؟ چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401

سفر امیر قطر به تهران؛ میانجی‌گری یا تسهیل‌گری؟

19 دی: "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر ۴۲ ساله قطر در اواخر هفته جاری در پاسخ به سفر سه ماه پیش "سید ابراهیم رییسی" رئیس جمهور ایران به دوحه به تهران سفر می‌کند و ضمن دیدار با همتای ایرانی خود با تعدادی دیگر از مقامات عالی رتبه کشورمان دیدار و رایزنی می‌کند.

آخرین تیر ترکش اروپا برای نجات برجام سه شنبه 20 اردیبهشت 1401

آخرین تیر ترکش اروپا برای نجات برجام

19 دی: انریکه مورا «آخرین تیر ترکش» اروپا را امروز در تهران رها می‌کند؛ پس از ماه‌ها فراز و فرود، چانه‌زنی و تهیه متن‌های مفصل بی آنکه نقطه‌ای بر انتهای جمله در وین گذاشته شود؛ آن هم حالا که از دید برخی طرف‌ها نیمه خالی لیوان می‌گوید که مذاکرات به بن بست رسیده و آنهایی که به دنبال نتیجه‌اند این وقفه را در نیمه پر لیوان، تنفس می‌بینند.

تهران و ریاض در انتظار تحولی تازه در دور ششم مذاکرات یکشنبه 18 اردیبهشت 1401
خاورمیانه در فضای تعامل و تحرکات دیپلماتیک؛

تهران و ریاض در انتظار تحولی تازه در دور ششم مذاکرات

19 دی: اغلب کشورهای خاورمیانه به فکر تجدید روابط با همسایگان خود و رفع کدورت‌ها افتاده‌اند؛ با توجه تحولات منطقه ای و تحرکات دیپلماتیک باید دید چنین فضایی می تواند مذاکرات ایران و عربستان را در دور ششم به نتیجه ای مهم برساند.

نگاهی به سفر گزارشگر ویژه تحریم‌ها به ایران شنبه 17 اردیبهشت 1401

نگاهی به سفر گزارشگر ویژه تحریم‌ها به ایران

19 دی: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در موضوع «آثار منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر»، به منظور تحقیق در مورد آثار تحریم‌های یکجانبه قرار است امروز به تهران سفر کند.

چرا بایدن برای خارج کردن نام سپاه از FTO تعلل می‌کند؟ سه شنبه 6 اردیبهشت 1401

چرا بایدن برای خارج کردن نام سپاه از FTO تعلل می‌کند؟

19 دی: در هفته‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین موضوعات اختلافی باقی‌مانده میان ایران و آمریکا در مذاکرت وین، موضوع حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا (FTO ) عنوان شد؛ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان،‌ مقامات و نمایندگان کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند دلیلی بر باقی‌ماندن نام سپاه در این لیست از سوی دولت بایدن نیست چرا که به گفته خودشان به اندازه کافی سپاه ایران تحریم است.

دیپلماسی اقتصادی کشور نیازمند گذر از نگاه سیاسی - امنیتی پنجشنبه 4 فروردین 1401

دیپلماسی اقتصادی کشور نیازمند گذر از نگاه سیاسی - امنیتی

19 دی: دیپلماسی اقتصادی به مفهوم اولویت یافتن موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی، یکی از ابزارهای مهم در پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه اقتصادی کشورها به حساب می‌آید.

پایان جنگ بر سر پنجشنبه 26 اسفند 1400

پایان جنگ بر سر "تانک"هایی که نجنگیدند

19 دی: پس از چهار دهه یکی از بزرگترین دعواهای سیاسی میان ایران و انگلیس بالاخره روز 26 اسفند 1400 بسته شد. بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357 کشورهای اروپایی و امریکا به ویژه با شروع جنگ تحمیلی رو یا روی ایران قرار گرفتند و بسیاری از قراردادها و توافق های دو جانبه و چند جانبه با ایران را یک طرفه لغو کردند یا از اجرای آن خودداری کردند. یکی از این قراردادها، قرارداد تسلیحاتی خرید تانک‌های "چیفتن" و برخی خودروهای زرهی دیگر از انگلیس بود.

حمایت پوتین از جدایی طلبان، تهدیدی برای امنیت ملی ایران جمعه 6 اسفند 1400

حمایت پوتین از جدایی طلبان، تهدیدی برای امنیت ملی ایران

19 دی: جلال خوش‌چهره کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: اقدام پوتین در به رسمت شناختن جمهوری خودمختار منطقه دونباس، در واقع تشویق جدایی‌طلبی در میان اقوام است که این بازهم برای کشورهای جهان سوم و در حال توسعه از جمله ایران بسیار خطرناک خواهد بود چرا که به یک رویه تبدیل خواهد شد.

رژیم صهیونیستی در وین به دنبال چیست؟ چهارشنبه 27 بهمن 1400

رژیم صهیونیستی در وین به دنبال چیست؟

19 دی: در حالی که مذاکرات وین در بخش‌های فنی، حقوقی، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی آرام آرام به گام‌های پایانی خود نزدیک می شود، رایزنی‌های سیاسی و دیپلماتیک برای محدود کردن موانع سیاسی در سطح منطقه و بین‌الملل نیز تشدید شده است.

آدرس غلط درباره دیدار وزرای خارجه ایران و قطر پنجشنبه 7 بهمن 1400

آدرس غلط درباره دیدار وزرای خارجه ایران و قطر

19 دی: آنچه که شاید بهتر هست و انتظار می‌رود گفتگوهای امروز در تهران بر آن متمرکز باشد، تمرکز بر موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای است.