تحلیل | صفحه 8
کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه راهکاری برای مقابله با تحریم جمعه 27 تیر 1399

کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه راهکاری برای مقابله با تحریم

19 دی: در شرایطی که آمریکا در برابر خواسته‌های جهانی برای لغو تحریم‌های ایران سرباز می‌زند ایجاد کریدور سبز گمرکی با روسیه می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی میان دو طرف کمک کند.

نظارت مجلس باید با متانت و بدون جوسازی باشد سه شنبه 24 تیر 1399
حجت الاسلام مهاجرنیا:

نظارت مجلس باید با متانت و بدون جوسازی باشد

19 دی: یک استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه سیاسی گفت: کار نظارتی مجلس باید با متانت، خردمندانه و بدون حاشیه و جوسازی باشد.

دام مشترک اسرائیل و آمریکا برای ایران! یکشنبه 22 تیر 1399
یک گمانه‌زنی درباره عامل انفجار نطنز؛

دام مشترک اسرائیل و آمریکا برای ایران!

19 دی: با وجود گذشت بیش از یک هفته از وقوع انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، گمانه‌زنی درباره ابعاد متفاوت آن در محافل رسانه‌ای و اندیشکده‌ای منطقه‌ای و بین المللی هنوز ادامه دارد. برخی ناظران معتقدند که این حادثه می‌تواند دامی از سوی آمریکا و اسرائیل برای ایران باشد.

سایه سنگین موج دوم کرونا بر بازار نفت پنجشنبه 19 تیر 1399

سایه سنگین موج دوم کرونا بر بازار نفت

19 دی: هم زمان با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، قیمت‌ها در بازار نفت نزولی شده است. با این وجود خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک معتقد است که اگر مدیریت عرضه اتفاق افتد، دیگر هیچ گاه قیمت‌های منفی را در بازار نخواهیم داشت.

طرح سوال از رئیس‌جمهوری؛ به دنبال چاره یا چالش؟ چهارشنبه 18 تیر 1399

طرح سوال از رئیس‌جمهوری؛ به دنبال چاره یا چالش؟

19 دی: طرح سوال از رئیس‌جمهوری و توضیح خواستن از وزیران حق نمایندگان مردم است اما در شرایط کنونی پیامدهای خود را به طور مستقیم در مصالح و منافع ملی نشان می‌دهد.

برندگان تغییر نگرش دولت به بورس شنبه 14 تیر 1399

برندگان تغییر نگرش دولت به بورس

19 دی: بازار سهام علاوه بر جذابیت‌ها برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها، راه‌حلی برای کاهش تصدی‌گری دولت و ارتقای شفافیت فعالیت‌های اقتصادی است. شرکت‌های بورسی با ورود به این بازار و جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در یک تالار شیشه‌ای، کارنامه فعالیت‌ و صورت‌های مالی خود را در معرض ارزیابی همه مردم قرار می‌دهند.

ظریف، شورای امنیت را خلع سلاح کرد چهارشنبه 11 تیر 1399

ظریف، شورای امنیت را خلع سلاح کرد

19 دی: سخنرانی روز گذشته (سه شنبه) وزیر خارجه کشورمان در شورای امنیت اینبار رنگ و بوی خاصی داشت. او همیشه مقتدارنه سخنرانی کرده است. اما اینبار جنس آن متفاوت بود. منطق، اقتدار، تهدید، صلح و لبخندی تحقیر آمیز به اعضای شورا، و در نهایت از مواضع بالا هر آنچه که بر سر ایران گذشت را با مستندات به جامعه جهانی تقدیم کرد .

شتاب قیمت خودرو با سوختی به‌ نام ارز/ کاهشی در کار نیست دوشنبه 9 تیر 1399

شتاب قیمت خودرو با سوختی به‌ نام ارز/ کاهشی در کار نیست

19 دی: کارشناسان صنعت خودرو سازی می‌گویند: قیمت انواع ارز در حالی سیر صعودی را می پیماید که صنعت خودرو سازی کشور اکنون نیازمند ارز وارداتی برای تأمین مواد اولیه است و در صورت تداوم بهای ارز، بازار خودرو نیز دستخوش قیمت می‌شود.

گمانه زنی‌ها درباره اهداف سفر احتمالی الکاظمی به ایران یکشنبه 8 تیر 1399

گمانه زنی‌ها درباره اهداف سفر احتمالی الکاظمی به ایران

19 دی: «مصطفی الکاظمی» حدود دو ماه پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر عراق، برای انجام نخستین سفرهای خارجی خود آماده می شود و بر اساس آنچه منابع رسانه ای منتشر کرده اند قرار است سفر به تهران، ریاض و واشنگتن را در اولویت قرار دهد. بر همین اساس، محافل رسانه ای و سیاسی از هم اکنون بر گمانه زنی و تحلیل در ارتباط با محتوای مذاکرات این سفرها ، بویژه در تهران متمرکز شده اند.

خط و نشان برای روحانی در میانه کرونا و تحریم شنبه 7 تیر 1399
هیچ کس پشت فرمانده را وسط میدان جنگ خالی نمی‌کند؛

خط و نشان برای روحانی در میانه کرونا و تحریم

19 دی: دست رد بهارستان به استراتژی «پیوند و پیروزی» پاستور که در مراسم افتتاح مجلس یازدهم از سوی رئیس جمهوری اعلام شده بود، خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد آشکار شده است.

رمزگشایی از رای تاریخی چین در شورای حکام پنجشنبه 5 تیر 1399

رمزگشایی از رای تاریخی چین در شورای حکام

19 دی: نشست روز جمعه ۳۰ خرداد ماه شورای حکام که به تصویب قطعنامه‌ای ضدایرانی انجامید با یک شگفتی همراه بود؛ در این نشست چین کاملا رودرروی آمریکا قرار گرفت و به همراه روسیه به این قطعنامه رای منفی داد.

فشار بر سازمان ملل؛ آخرین تیر ترکش آمریکا سه شنبه 27 خرداد 1399

فشار بر سازمان ملل؛ آخرین تیر ترکش آمریکا

19 دی: شمارش معکوس تا لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ آغاز شده و آمریکا که تاکنون از ابزارهای مختلف برای دائمی‌سازی این محدودیت بهره گرفته، اینک در صدد ارتباط دادن حادثه پارسال آرامکو به ایران از طریق سازمان ملل متحد است.

تناقض‌گویی آقای دبیرکل یکشنبه 25 خرداد 1399

تناقض‌گویی آقای دبیرکل

تازه‌ترین اظهارنظر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به عنوان عالی‌ترین نهاد بین‌المللی درباره یکی از رویدادهای بحث‌برانگیز منطقه خاورمیانه، بار دیگر نشان داد که بسیاری از نهادهای بین‌المللی و در صدر آن سازمان ملل متحد که باید فارغ از همه فشارهای خارجی، مدافع حقوق ملت‌ها و کشورها باشد، از فقر استقلال عمل در برابر فشار برخی قدرت‌ها رنج می‌برد.

سه پرده از سناریو تازه آمریکا علیه ایران شنبه 24 خرداد 1399

سه پرده از سناریو تازه آمریکا علیه ایران

سناریو ایران‌هراسی آمریکا در تازه‌ترین نسخه خود در سه پرده مجزا و با سه کلیدواژه تحریم جامع، نقض برجام از سوی ایران و داستان‌پردازی موشکی روی صحنه رسانه‌های جهان رفته است تا بهانه‌ای برای اقدامات کاخ سفید به منظور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران باشد.

آیا دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران در راه است؟ پنجشنبه 15 خرداد 1399

آیا دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران در راه است؟

به زودی تحریم‌های گسترده‌ای علیه دولت سوریه اعمال خواهد شد که علاوه بر هدف قرار دادن بخش‌های کلیدی اقتصاد سوریه، داد و ستد خارجی این کشور با ایران و روسیه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

چرا رحمانی یک شبه برکنار شد؟ سه شنبه 23 اردیبهشت 1399

چرا رحمانی یک شبه برکنار شد؟

در چند روز گذشته حاشیه‌های مربوط به افزایش قیمت خودرو و بررسی دوباره تشکیل وزارت بازرگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) را در صدر خبرها قرار داده بود، اما به نظر می‌رسد کسی منتظر خبر برکناری وزیر صمت نبود. با این حال بر اساس نامه روز دوشنبه رئیس جمهور به حسین مدرس خیابانی (قائم مقام وزیر صمت) به نظر می رسد که روحانی از اقدامات وزارت صمت در زمینه مدیریت بازار به ویژه در بحث خودرو، تامین کالاهای اساسی، تعمیق ساخت داخل و توسعه صادرات رضایت نداشته است.

سفر پمپئو به اسرائیل؛ طرح تازه‌ای علیه ایران در راه است؟ یکشنبه 21 اردیبهشت 1399

سفر پمپئو به اسرائیل؛ طرح تازه‌ای علیه ایران در راه است؟

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که دیپلمات ارشد این کشور چهارشنبه آینده به اسرائیل سفر خواهد کرد. منابع رسانه‌ای اسرائیلی با بیان اینکه موضوع ایران یکی از محور‌های این سفر خواهد بود، از طرح‌های جدید علیه ایران سخن می‌گویند.

ایران و آمریکا در آستانه یک تبادل جدید زندانیان چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399
سیروس عسگری با چه فرآیندی به کشور باز می‌گردد؟

ایران و آمریکا در آستانه یک تبادل جدید زندانیان

گشایش تازه‌ای در رابطه با زندانیان ایرانی در آمریکا در راه است. براساس گفته‌های مقامات کشورمان احتمال دارد به زودی سیروس عسگری دانشمند ایرانی که مدتی پیش در آمریکا دستگیری شده بود به کشور باز گردد. هنوز به طور رسمی اعلام نشده که بازگشت سیروس عسکری در چه قالبی صورت می‌گیرد اما ظاهرا قرار است تبادل زندانی صورت گیرد.

سه دستاورد حذف ۴ صفر از پول ملی برای اقتصاد سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

سه دستاورد حذف ۴ صفر از پول ملی برای اقتصاد

طرح حذف چهار صفر از پول ملی در حالی برای سال‌های طولانی بلاتکلیف باقی مانده بود که به نظر کارشناسان، اجرای آن مزایایی مانند تقویت موقت و روانی پول ملی، کاهش هزینه ضرب، چاپ و امحای پول و تسهیل امور حسابداری را به همراه خواهد داشت.

اصولگرایان بر سر ریاست قالیباف بر مجلس توافق کردند؟ پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

اصولگرایان بر سر ریاست قالیباف بر مجلس توافق کردند؟

این روز‌ها بزرگ‌ترین بحث اصولگرایان ریاست مجلس یازدهم و رقابت احتمالی میان قالیباف با آقاتهرانی، زاکانی، میرسلیم و البته نیکزاد است.