یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «افزایش شاخص فلاکت در قم» به قلم محمود اکبری بدین شرح است:

بررسی شاخص فلاکت در پایان پاییز ۱۴۰۲ نشان می‌دهد سطح فلاکت زندگی در استان قم نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.
اندازه‌گیری رفاه مردم یک منطقه به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود و شاخص‌های مختلفی برای آن وجود دارد. یکی از این شاخص‌ها، شاخص فلاکت است که در آن مجموع نرخ تورم سالانه و نرخ بیکاری محاسبه می‌شود. هر چه عدد این شاخص بالاتر باشد سطح فلاکت زندگی افراد بیشتر است.
 پیامد افزایش فلاکت افزایش جرم و جنایت، ناآرامی‌های اجتماعی و افزایش نااطمینانی اقتصادی و در نتیجه کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری خواهد بود.
از آنجا که توزیع بیکاری و تورم در سطح کشور یکسان نیست، هر استان شاخص فلاکت متفاوتی دارد.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد در میان استان‌های کشور استان چهارمحال و بختیاری بیشترین نرخ فلاکت را در پاییز امسال داشته است. نرخ فلاکت در این استان برابر با ۶۳.۲ واحد بوده که از مجموع نرخ بیکاری برابر با ۱۱.۵ درصد و نرخ تورم سالانه برابر با ۵۱.۷ درصد حاصل شده است؛ بنابراین می‌توان گفت این استان از نظر وضعیت اقتصادی شرایطی چالش‌برانگیز را تجربه می‌کند و مردم آن کیفیت زندگی پایینی دارند. یزد، چهارمحال و بختیاری و قم دیگر استان‌هایی هستند که در این یک سال فلاکت آن‌ها بیشتر شده و در نتیجه سطح رفاهی مردم آن‌ها کاهش یافته است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص فلاکت در استان اصفهان ۶.۳ واحد نسبت به سال قبل بیشتر شده که بیشترین میزان افزایش فلاکت در بین استان‌های کشور در این یک سال است. شاخص فلاکت در پاییز ۱۴۰۱ در این استان برابر با ۵۲.۹ بود که در پاییز امسال به ۵۹.۲ واحد رسید.
  • نویسنده :
  • منبع :