تحلیل | صفحه 1
ادعای حضور سرکرده داعش در افغانستان؛ تهدید امنیتی برای ایران و پاکستان یکشنبه 15 بهمن 1402

ادعای حضور سرکرده داعش در افغانستان؛ تهدید امنیتی برای ایران و پاکستان

19 دی: کارشناس مسائل شبه قاره ادعای حضور سرکرده داعش در افغانستان را تهدیدی امنیتی برای ایران و پاکستان عنوان کرد.

دلایل پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی افغان یکشنبه 14 آبان 1402

دلایل پاکستان برای اخراج مهاجران غیرقانونی افغان

19 دی: پاکستان پس از ارائه یک مهلت یک ماهه برای خروج داوطلبانه مهاجران غیرقانونی افغانستانی، جمع‌آوری و اخراج افغان‌های غیرقانونی که تعداد آن‌ها بیش از صدها هزار نفر برآورد شده را آغاز کرده است.

روابط ایران و مصر در ریل جدید چهارشنبه 5 مهر 1402

روابط ایران و مصر در ریل جدید

19 دی: وزیران امور خارجه ایران و مصر اواخر هفته گذشته در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بعد از یک دهه با یکدیگر دیدار کردند و بر اساس اخبار منتشرشده در جریان این ملاقات، طرفین توافق کردند یک نقشه راه برای چگونگی ارتقای روابط بین ۲ کشور تدوین کنند.

اینستکس؛ کارت سوخته‌ای که خرج تلافی‌جویی شکست پروژه غرب در شورای حکام شد جمعه 19 اسفند 1401

اینستکس؛ کارت سوخته‌ای که خرج تلافی‌جویی شکست پروژه غرب در شورای حکام شد

19 دی: در پی ناکامی غرب برای صدور قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس، آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع و تروئیکای اروپایی هم سازوکار شکست خورده‌ای را که برای محافظت از تجارت با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا راه‌اندازی کرده بود، تعطیل کرد.

قفقاز قربانی جدید ناتو/آمریکا از آسیای میانه چه می‌خواهد؟ چهارشنبه 30 شهریور 1401

قفقاز قربانی جدید ناتو/آمریکا از آسیای میانه چه می‌خواهد؟

19 دی: بحران اوکراین هنوز ادامه دارد که آمریکا در تدارک کشاندن منطقه تازه‌ای به چاه جنگ است و هدف این‌بار کشورهای تازه استقلال یافته قفقاز. کاخ سفید در سناریو خود، ضمن جنگ‌افروزی در منطقه، در تلاش است، حوزه نفوذ ایران و روسیه را تحدید را هم کند.

توطئه‌ ترک‌سازی قفقاز، تهدیدی علیه امنیت ملی ایران سه شنبه 29 شهریور 1401
تهران باید با قدرت وارد شود؛

توطئه‌ ترک‌سازی قفقاز، تهدیدی علیه امنیت ملی ایران

19 دی: مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌المللی نوشت: ترکیه و باکو از وضعیتی که متحد ارمنستان یعنی روسیه، در جنگ اوکراین گرفتار شده، استفاده کرده و جنگی را آغاز کرده‌اند تا اهداف بلندپروازانه‌ خود را محقق کنند. اهدافی که از زمان دولت عثمانی همواره در سر حاکمان آن و ترکیه‌ بعدی وجود داشته است تا قفقاز جنوبی را به خود ملحق کنند و همچنان نیز سیاست الحاق‌گرایی از سوی آنکارا با شدت دنبال می‌شود.

سفر پلوسی به تایوان؛ پروژه‌ای ناتمام برای مهار چین پنجشنبه 13 مرداد 1401

سفر پلوسی به تایوان؛ پروژه‌ای ناتمام برای مهار چین

19 دی: انتخاب جزیره تایوان به عنوان مقصد دیپلماتیک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بسترساز مواضع اعلانی و اعمالی شدید از سوی سران پکن شد؛ سفری که با هدف تشدید تنش در منطقه و در راستای پیشبرد پروژه مهار چین در شرق دور انجام گرفت.

فهم سنّت‌های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آیندۀ مطلوب انقلاب اسلامی چهارشنبه 29 تیر 1401
استاد مهاجرنیا مطرح کرد؛

فهم سنّت‌های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آیندۀ مطلوب انقلاب اسلامی

۱۹ دی: رئیس اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر برای آینده پژوهی انقلاب اسلامی به تطبیق آیات قرآن کریم با سنّت های الهی پرداخت و گفت: در قرآن آیات فراوانی در خصوص عاملیت خدا، سنّت های الهی، معنویت، باورهای دینی، اعتقادات و متافیزیک وجود دارد و به ما متذکر می شود که این سنّت ها و قانونمندی هایی که در نظام هستی وجود دارد،تحقق می یابد. لذا فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است.

آخرین تیر ترکش اروپا برای نجات برجام سه شنبه 20 اردیبهشت 1401

آخرین تیر ترکش اروپا برای نجات برجام

19 دی: انریکه مورا «آخرین تیر ترکش» اروپا را امروز در تهران رها می‌کند؛ پس از ماه‌ها فراز و فرود، چانه‌زنی و تهیه متن‌های مفصل بی آنکه نقطه‌ای بر انتهای جمله در وین گذاشته شود؛ آن هم حالا که از دید برخی طرف‌ها نیمه خالی لیوان می‌گوید که مذاکرات به بن بست رسیده و آنهایی که به دنبال نتیجه‌اند این وقفه را در نیمه پر لیوان، تنفس می‌بینند.

پیام حضور احمد مسعود در ایران یکشنبه 16 آبان 1400

پیام حضور احمد مسعود در ایران

19 دی: شاید بتوان گفت که حضور اخیر احمد مسعود در مشهد و ملاقات با اسماعیل خان نوعی عکس العمل از سوی ایران تلقی نمود که به طالبان فهمانده شود رفتار غیر دوستانه می تواند با عمل متقابل همراه باشد.

در اجلاس تهران و مسکو درباره افغانستان چه گذشت؟ پنجشنبه 6 آبان 1400

در اجلاس تهران و مسکو درباره افغانستان چه گذشت؟

19 دی: تحولات افغانستان در یک هفته گذشته موضوع دو نشست مهم بین المللی بود که به ترتیب در روسیه و ایران برگزار شد و موضوعاتی چون ضرورت ساختار سیاسی فراگیر، احترام به تمامیت ارضی این کشور، لزوم تقابل با حملات تروریستی، تحقق صلح پایدار، احترام به آرمان مردم افغانستان، دال مرکزی گفت وگوها بود.

تهران و ریاض در مسیر بهبود مناسبات سه شنبه 20 مهر 1400

تهران و ریاض در مسیر بهبود مناسبات

19 دی: روابط تیره ایران و عربستان پس از گذشت ۶ سال و در پی برگزاری چهار دور گفت وگو در حال رنگ باختن است و امروز می توان نشانه های مثبتی را در راستای بهبود مناسبات تهران – ریاض از منابع مختلف مشاهده کرد.

عضویت در «شانگهای» و میدان بازی در آسیا یکشنبه 28 شهریور 1400

عضویت در «شانگهای» و میدان بازی در آسیا

19 دی: روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: پذیرش عضویت ایران در اجلاس سازمان همکاری‌های منطقه‌ای «شانگهای» رویداد مهمی است که در بیست و یکمین نشست این نهاد چندجانبه رقم خورد و زمینه حضور پررنگ ایران را در جمع بازیگران مهم آسیایی فراهم کرد.

توافق تهران-آژانس؛ استقبال اعضای برجام و سردرگمی مخالفان سه شنبه 23 شهریور 1400

توافق تهران-آژانس؛ استقبال اعضای برجام و سردرگمی مخالفان

19 دی: توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در چند قدمی نشست شورای حکام آن هم بعد از دو سال اختلاف، ضمن اینکه از اراده و عزم جدی غرب برای احیای برجام پرده برداشت، بستر را نیز برای باز شدن مسیر دیپلماسی و ازسرگیری مذاکرات هدفمند هسته ای هموار کرد.

بازتاب خرید سوخت از ایران توسط حزب‌الله جمعه 29 مرداد 1400
از آشفتگی آمریکا و توهمات حریری تا خرسندی لبنانی‌ها؛

بازتاب خرید سوخت از ایران توسط حزب‌الله

19 دی: همه داستان آغاز حساس‌ترین سفر دریایی کشتی حامل سوخت (مازوت) از ایران برای لبنان در سخنان سزار معلوف نماینده مسیحی پارلمان عضو فراکسیون " جمهوری قوی" وابسته به "نیروهای لبنانی" به ریاست سمیر جعجع، آشکار و شفاف است. سزار معلوف ضمن استقبال از اعلام خبر ارسال مازوت برای لبنان توسط سید حسن نصرالله می‌گوید: اگر کشتی ایرانی حامل سوخت، مشکل همه لبنان و نه فقط شیعیان را حل کند ،پس دیگر نمی‌توان حزب‌الله را برای واردات مازوت از ایران سرزنش کرد ، از سویی ایران دشمن ما نیست و دشمن ما فقط اسرائیل است. دلیل آن وجود سفیر ایران در لبنان است، همچون سایر سفرای کشورهای دوست لبنان مانند ایالات متحده آمریکا.

بررسی دلایل گام اول پروژه ناامن‌نمایی منطقه خلیج فارس پنجشنبه 14 مرداد 1400

بررسی دلایل گام اول پروژه ناامن‌نمایی منطقه خلیج فارس

19 دی: حواشی سانحه پنجشنبه هفته گذشته برای کشتی رژیم صهیونیستی در آب‌های دریای عمان همچنان با رجزخوانی و فضاسازی غربی‌ها علیه ایران بدون ارائه کمترین سندی ادامه دارد.

تشکر از روحانی بخاطر این 7 عملکرد/نقدها بیشتر بوی انتقام می‌دهد تا ارزیابی! چهارشنبه 13 مرداد 1400

تشکر از روحانی بخاطر این 7 عملکرد/نقدها بیشتر بوی انتقام می‌دهد تا ارزیابی!

19 دی: نقد و ارزیابی عملکرد دولت آقای روحانی امر پسندیده‌ای است که باید انجام شود اما فضای عمومی و به‌ویژه فضای رسمی کشور به‌گونه‌ای است که گویی او نه خدمت بلکه خیانت مرتکب شده و نه‌تنها شایسته تقدیر نیست بلکه باید او را مجازات کرد و به تعبیری نقدها بیشتر بوی انتقام می‌دهد تا ارزیابی.

پروپاگاندا علیه تهران/چرا کسی حمله به کشتیهای ایرانی را محکوم نمی‌کند؟ سه شنبه 12 مرداد 1400

پروپاگاندا علیه تهران/چرا کسی حمله به کشتیهای ایرانی را محکوم نمی‌کند؟

19 دی: آمریکا و انگلیس در حالی طی روزهای اخیر حمله به کشتی مرسر استریت را به ایران منسوب کرده و آن را محکوم کرده‌اند که این کشورها طی یک سال اخیر هیچ واکنشی به حمله رژیم صهیونیستی به یازده کشتی‌ ایرانی نداشته‌اند.

واکاوی آخرین گزارش برجامی ظریف سه شنبه 22 تیر 1400

واکاوی آخرین گزارش برجامی ظریف

19 دی: بیست ودومین و آخرین گزارش وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی درباره برجام از مسافت پیموده شده و فراز وفرودهای مذاکرات سخن به میان آورده‌است.گزارشی که تکاپوی دیپلماتیک هشت ساله رایزنان هسته ای را تصویرگری کرده‌ و می‌تواند چراغ راه مذاکره‌ کنندگان در دولت بعدی باشد.

پنج چالش مهم در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم دوشنبه 21 تیر 1400

پنج چالش مهم در حوزه سیاست خارجی دولت سیزدهم

19 دی: دولت سیزدهم از نگاه ناظران دست‌کم با پنج چالش مهم در حوزه سیاست خارجی روبه‌رو است؛ همسویی فرا آتلانتیک، تنش‌زدایی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان، خلا امنیتی در افغانستان، تصویب FATF و همچنین پیشبرد مذاکرات برجام در صورت تداوم گفت وگوها از آن جمله است.