یادداشت و مقالات | صفحه 37
پیش‌بینی زیباکلام از رویارویی مجلس یازدهم با دولت شنبه 10 خرداد 1399

پیش‌بینی زیباکلام از رویارویی مجلس یازدهم با دولت

«کار حقیقی مجلس یازدهم بعد از فروکش‌کردن موج حملات‌شان به دولت شروع خواهد شد؛ چراکه عمر دولت یازدهم رو به پایان است و از نیمه دوم سال آینده یعنی از چند ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پیش خواهد آمد و تندرو‌ها در واقع وارد مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ خواهند شد.»

لاریجانی رفت اما ... جمعه 2 خرداد 1399

لاریجانی رفت اما ...

دوازده سال پیش بود که نخستین بار آقای لاریجانی به قصد کاندیدا شدن نمایندگی مجلس از قم، به این شهر آمد. پیش از آن، در صدا و سیما، دو سه باری در جلساتی با مرحوم آیینه وند و مرحوم سید جعفر شهیدی برای چند فیلم سینمایی خدمت ایشان رسیده بودم. بعد از آن هم بی ارتباط نبودیم.

چرا دور، دورِ مداحان شده؟ یکشنبه 28 اردیبهشت 1399
رسانه و مناسکی شدن دین؛

چرا دور، دورِ مداحان شده؟

مداح دیگر مسایل فلسفی و ردیه علیه مدرنیته را با نوای روضه‌خوانی به خورد مخاطبان قرار می‌دهد. پیشتر نیز برای اولین بار در انتخابات لیست دادند و بطور آشکاری وارد میدان سیاست شدند. خلاصه در عرصه دین و مذهب، دور، دورِ مداحان است. پرسشی که می‌تواند مطرح شود این است که چه عاملی موجب چنین تحولی شده است؟

بگومگوی توییتری اصولگرایان ادامه دارد! شنبه 27 اردیبهشت 1399

بگومگوی توییتری اصولگرایان ادامه دارد!

بگومگویی که از چند روز پیش بر سر یک دعوت در باب انتخاب رئیس آتی مجلس بین اصولگرایان و به طور خاص بین حامیان قالیباف و مخالفانش در توییتر آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. ماجرا بر سر یک جلسه بین نامزد‌های انتخابات ریاست مجلس بود در حالی که حامیان قالیباف مدعی بودند که شهردار سابق به این گعده دعوت نشده و ائتلافی با هدف نه به قالیباف شکل گرفته است.

«من، آیت‌الله نیستم»؛ 10 نکته به بهانۀ تذکری به صدا و سیما پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

«من، آیت‌الله نیستم»؛ 10 نکته به بهانۀ تذکری به صدا و سیما

یکی ازخبرهای قابل توجه در روزهای اخیر نامۀ انتقادی حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی به مدیر کل صدا و سیمای اُستان است که در آن، به کار گیری عنوان «آیت ‌الله» برای خود در زیرنویس برنامه ای را مایۀ تعجب دانسته و نوشته است: «مؤکداً می خواهم از این واژۀ بزرگ که بنده لایق آن نیستم، استفاده نشود. این تعارف نیست. حقیقت است و حتماً رعایت شود.»

کسی نپرسید چه نسبتی میان یک بیماری با ظهور امام زمان وجود دارد؟ شنبه 30 فروردین 1399
مسیح مهاجری:

کسی نپرسید چه نسبتی میان یک بیماری با ظهور امام زمان وجود دارد؟


متأسفانه کرونا از همان اولین روزهای ظهور، گرفتار اظهارنظرهای سیاسی شد. بعد، نوبت به اظهارنظر دینی رسید. بعد از رجال دین، جامعه‌شناسان وارد صحنه شدند. فلاسفه هم نوبت گرفتند و با دستپاچگی به صحنه آمدند. اقتصاددان‌ها هم سر رسیدند و بعد از آنها پیشگوها در صف قرار گرفتند.

نه فاصله اجتماعی  نه هوشمند یکشنبه 24 فروردین 1399

نه فاصله اجتماعی نه هوشمند

وضعیت امروز اگر ادامه یابد خطر دوباره گسترش کرنا قطعا در مقابل شهروندان قم خواهد بود

غول کرونا از پشت میز شکست نمی‌خورد چهارشنبه 20 فروردین 1399

غول کرونا از پشت میز شکست نمی‌خورد

باید به برخی مسئولان گفت که قرنطینه خانگی و اداره‌ای موضوعی است که برای مردم توصیه می‌شود اما برای مسئولان اتفاقا در صحنه بودن و حضور در سطح شهر و محلات مختلف این روزها از واجبات است

آقای استاندار؛ مردم وعده‌ها را فراموش نمی‌کنند جمعه 15 فروردین 1399

آقای استاندار؛ مردم وعده‌ها را فراموش نمی‌کنند

تقریبا به هر داروخانه در شهر قم که مراجعه کنید٬ جمله «ماسک موجود نیست» را خواهید دید

پای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی می‌لنگد! دوشنبه 11 فروردین 1399

پای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی می‌لنگد!

مردم همچنان در صف‌های طولانی نانوایی‌ها می‌ایستند درحالیکه بیشترشان ماسک و دستکش نداشته و امکان تامین آن را هم ندارند. شهروندان با تراکم زیاد از میوه‌فروشی‌ها و سوپرمارکتی‌های خرید می‌کنند درحالیکه فروشگاه‌های اینترنتی می‌گویند به دلیل افزایش سفارش‌ها امکان سرویس‌دهی اینترنتی ندارند

کرونا اصلا بازی سیاسی نیست جمعه 8 فروردین 1399
انتقاد سخنگوی دولت از سیاست‌زدگی در مواجهه با کرونا؛

کرونا اصلا بازی سیاسی نیست

سخنگوی دولت در یادداشتی به برخی هجمه‌های تازه علیه دولت پاسخ داد و نوشت: نگاه سیاست‌زده‌ای که اعلام کرونا را اقدامی برای کاهش مشارکت در انتخابات تفسیر کرد و آن را به سیاست داخلی پیوند زد، به وجه دیگری بحران کرونا را به سیاست خارجی پیوند می‌زند و بدون هرگونه شواهدی، باز هم بر بی‌اعتمادی و تضعیف تلاش‌های ملی دولت و ملت برای مقابله با کرونا می‌افزاید.

مسیح مهاجری: مهاجمان به حرم دست‌پرورده‌ خودمانند چهارشنبه 28 اسفند 1398

مسیح مهاجری: مهاجمان به حرم دست‌پرورده‌ خودمانند

«هجوم عده ای مقدس نما به درهای بسته حرم ها در مشهد و قم، ذهن ها را متوجه حدیث سوزناک منقول از پیامبراکرم کرد که فرمود: قصم ظهری رجلان؛ عالم متهتک و جاهل متنسک».

دفاع از قم مظلوم دوشنبه 26 اسفند 1398

دفاع از قم مظلوم

مسئله ویروس کرونا و آنفلونزا و برخی سیاسی کاری‌ها در یک زمان در قم به‌هم آمیخت و این وضعیت ناهنجار را برای اهالی محترم قم رقم زد

بازی با جان مردم در ساخت‌و‌سازهای حرم مطهر چهارشنبه 7 اسفند 1398
هشدار سیل برای قم

بازی با جان مردم در ساخت‌و‌سازهای حرم مطهر

نگرانی‌ها از خسارت سیلاب‌ها در مقابل حرم مطهر بیش از آنکه مربوط به حجم بارش‌ها باشد٬ مربوط به دخل و تصرف‌ها در رودخانه است

روزنامه 19 دی اعتراف می‌کند، شما برنده‌اید سه شنبه 8 بهمن 1398

روزنامه 19 دی اعتراف می‌کند، شما برنده‌اید

وقتی در قم عده‌ای چنان یکه تازی می‌کنند که در حمایت از احمدی نژاد، روز 22 بهمن با پرتاب کفش و مهر به لاریجانی کام مردم را تلخ می‌کنند و یا جلوی منازل مراجع تجمع کرده و شعار «مراجع،‏ مراجع، بصیرت» سر می دهند و یا کاری می‌کنند که حضرات آیات جوادی آملی، امینی و استادی از امامت جمعه کناره‌گیری می‌کنند، روزنامه 19 دی چه جایگاهی دارد؟!

سردار حاجی‌زاده را شما از ملت می‌گیرید سه شنبه 8 بهمن 1398

سردار حاجی‌زاده را شما از ملت می‌گیرید

اینکه افرادی افتخارآفرینان یک ملت را وسیله عقده‌های سیاسی و سوء استفاده انتخاباتی می‌کنند بایستی بدانند که آن‌ها را از ملت می‌گیرند